Joulu on jälleen käsillä ja takana yksi vuosi iloineen ja suruineen. Verrattuna edelliseen vuoteen, joka oli minulle politiikan maailmassa kovien nousujen ja laskujen vuosi, tämä on ollut tasaisempi. Koronankin kanssa olemme oppineet elämään, vaikkei se olekaan meitä rauhaan jättänyt.

Olen tämän vuoden elättänyt itseäni pääasiallisesti yksityisyrittäjänä. Kyllä se on työtä vaatinut, mutta pinnalla on pysytty. Pienen rupeaman olin tosin keväällä piiritoimiston määräaikaisena työntekijänä, kun entinen toiminnanjohtaja siirtyi muihin tehtäviin ja ennen kuin uusi valittiin tilalle. Kuntavaaleissa en ollut ehdolla, mutta kampanjatöissä olin muuten mukana. Syksyllä mukava projekti oli Lyyli Perunka -näytelmän uuden version esittäminen Kemijärvellä, useita kertoja täysille saleille. Se saatiinkin esitettyä ennen kuin paheneva koronatilanne olisi näytökset estänyt.

Kulunut vuosi, etenkin sen loppupuoli, on ollut myös melko mollivoittoinen. Monta läheistä ihmistä on kuollut. Kuluneiden viime vuosien aikana olen menettänyt useita lähiomaisia. Mutta se on elämän laki. Useimmat heistä ovat olleet jo iäkkäitä ja valmiita lähtöön. Silti eron ikävä voi olla suuri. Tänä vuonna olen osallistunut myös erään vaikeasti sairaan perheystävämme hoitoon. Kaiken tämän keskellä tuntee yhä voimakkaammin oman aikansa rajallisuuden ja juuriensa irtoamisen. Toisaalta olen saanut ilolla seurata sukupuun toisen puolen uusien versojen syntymistä, veljieni perheiden kasvua ja etenkin kummityttöni varttumista ja kehittymistä. Odotan häneltä paljon, ille faciet!

Paitsi Jumalalle, joka on osoittanut minulle syntiselle armoaan tänäkin vuonna monin ihmeellisin tavoin, niin myös monille hyville ystävilleni saan olla kiitollinen. Heidän tukensa ja kannustuksensa on ollut minulle korvaamattoman arvokasta. Matkoja en ole koronan takia voinut tänäkään vuonna tehdä Helsinkiä kauemmaksi, mutta olen saanut tavata ja muuten pitää yhteyttä moniin ystäviin ja saanut myös uusia ystäviä tänä vuonna.

Hyvää Joulua - Jeesuksen syntymäjuhlaa - toivotan kaikille! Laskeudutaan nyt hetkeksi joulun rauhaan ja muistetaan joulun todellinen sanoma.