ehdokkaita.jpg

Keskustan Lapin piirin piirikokous 29.10.2022 nimesi kansanedustajaehdokkaita. Olen mukana minäkin. Jokainen ehdokkaaksi nimetty sai pitää kokouksessa lyhyen puheenvuoron. Oma puheenvuoroni oli seuraavankaltainen:

Hyvät aateveljet ja -sisaret!

Paljon on tullut tämän puolueen puitteissa vaalitöitä tehtyä. Mutta enpä olisi aina uskonut, että vielä joskus olen itse ehdokkaana eduskuntavaaleissa.

Suurin syy, miksi suostuin tähän, on se, että olen huolissani Keskusta-liikkeen ja kotimaakuntamme tilasta ja tulevaisuudesta.

Yli vuosisadan ajan tämä kansanliike on tehnyt paljon Lapin ja Suomen hyväksi. Mutta nyt luottamuksemme on heikentynyt, maalaisliittolainen arvopohja on hämärtynyt. Uusi nousu voi tapahtua vain virheet tunnustamalla ja kipeätkin tosiasiat kohtaamalla.

Vanhassa Maalaisliiton vaalimainoksessa on kuvattuna nyrkki, joka nojaa kahteen kirjaan – lakikirjaan ja Raamattuun. Nämä kaksi kirjaa ovat vaikuttaneet paljon myös minun omissa vaiheissani – niin ammatillisessa mielessä, luottamustehtävissä kuin henkilökohtaisessa elämässäni.

Korona ja Ukrainan sota ovat osaltaan osoittaneet, että perinteiset tavoitteemme – hajautettu yhteiskuntarakenne, asutus ja energiantuotanto, kotimainen omavaraisuus ja maatalous – kaikki tunnustavat nyt niiden välttämättömyyden.

Tarkemmin siitä, mitä ajattelen aatteestamme ja miten pitäisi mennä eteenpäin, olen kirjoittanut kirjassani Neliapilan lehdet. Minulla on niitä kirjoja täällä laatikollinen mukanani ja niitä saa ilmaiseksi ottaa mukaan, jos ajatukseni kiinnostavat. Toivon, että otatte, kun laatikon tänne asti raahasin.

Tulen myöhemmin julkaisemaan toisen kirjan, jota myyn sitten vaalityön hyväksi. Huomaan, että tuo vanha ystävämme Paavo istuu täällä, ja muistan, että Paavo on rahoittanut monta kampanjaa mukeja myymällä, mutta voin sanoa, että minä en tule mukeja myymään. Minulla kun ei ole ketään ”Vuokkoa”, jonka kanssa voisin olla siinä mukikuvassa.

Mutta vaikka olen hieman ehkä epäonnistunut siinä, etten ole saanut perhettä perustettua, niin on siinä se hyvä puoli, että voin nyt käyttää kaiken aikani, tarmoni ja energiani vaalityöhön, ja – jos tulen valituksi – työhön Lapin ja lappilaisten hyväksi eduskunnassa. Kotona ei odota mikään muu kuin valo tyhjässä jääkaapissa!

Hyvät ystävät!

Te tunnette toimintani tämän kansanliikkeen parissa yli 20 vuoden ajalta. Te tunnette luonteeni, sen hyvät ja huonot puolet. Te tunnette ne asiat ja arvot, joiden puolesta yritän politiikassa työtä tehdä.

Jos uskotte, että edustamani tavoitteet ovat Lapille hyväksi, niin tulkaa mukaan kampanjaan. Tässä ei ole kyse minusta. Janne Kaisanlahti pärjää kyllä, vaikkei saisi kuin oman äänensä. Ja luultavasti hän pääsisi paljon helpommalla, jos ei joutuisi kansanedustajaksi. Mutta näissä vaaleissa on nyt kyse Lapista ja Keskustasta.

Olen käytettävissä. Parhaani yritän. Kiitän kaikesta kannustuksesta, tuesta ja rukouksista, joita olen jo tässä vaiheessa osakseni saanut. Kiitos teille kaikille.

* * *

Kun tuli tieto, ketkä kahdeksan henkilöä nimettiin ehdolle, niin on tullut paljon kysymyksiä, miksi Katri Kulmunia ei ole asetettu kansanedustajaehdokkaaksi eilen piirikokouksessa? Lapin vaalipiirin alue jakautuu Keskustan järjestökentällä kahteen piirijärjestöön, Lappiin ja Peräpohjolaan. Peräpohjola käsittää Länsi-Lapin alueen, ja parin viikon päästä se asettaa omat ehdokkaansa, joiden mukana on varmasti Katri, kuten kaikki tuolla alueella asuvat ehdokkaat. Tietysti sitten ehdokaslista ja vaalipiiri ovat yhteisiä, jokaista ehdokastamme saa äänestää kaikkialla Lapissa!