Terveisiä Turusta! Eilen oli kampanjoimassa Rovaniemellä Elsi Kataisen kanssa ja illalla Naisjärjestöjen keskustelutilaisuudessa Kokoomuksen Paula Aikio-Tallgrenin kanssa Torniossa. Sitten lensin etelään, sillä kirkolliskokous on jälleen käynnistynyt. Kampanjakiertueeni keskeytyy sen ajaksi, mutta uskon kaikkien sen ymmärtävän. Täytyyhän ne luottamustehtävät hoitaa kunnolla, joihin on valituksi tullut.

Pyydän jälleen työllemme, niin omalle työlleni kuin koko kirkolliskokouksen työskentelylle esirukouksia!

Ensimmäinen puheeni tällä kirkolliskokousviikolla koski seurakuntavaalien kirkon valtakunnallista mainoskampanjaa.

* * *

Arvoisa puheenjohtaja!

Kiitän näistä hyvistä esityksistä, joita saimme tuossa aluksi kuulla. Ihan lyhyesti haluan vain viitata näihin seurakuntavaaleihin, jotka tuossa mainittiin siltä osin, että tavoite äänestysaktiivisuuden nousemisesta ei tälläkään kertaa toteutunut. Olen useita kertoja täällä kirkolliskokousaikana viitannut siihen, että kirkko käyttää erittäin paljon rahaa hyvinkin näyttäviin ja graafisesti ja teknisesti onnistuneisiin, mutta teologiselta sanomaltaan hyvin hämäriin mainoskampanjoihin. Äänestysprosentti kuitenkin jatkuvasti putoaa, vaikka on julistettu uskoa hyvän tekemiseen tai vaadittu ihmisiä tekemään kirkosta itsensä näköinen.

Kysyisin vain, että miten tähän reagoidaan? Hyödyttääkö meidän käydä tällaisia kalliita kampanjoita, jos niistä ei ole kuitenkaan mitään apua tämän tavoitteen toteutumiseksi? Tulisiko seurakuntavaalien markkinointiin ottaa vaihteeksi sellainen näkökulma, että silloin kun kirkon kristillinen sanoma tulee ihmisille kirkkaaksi, niin todennäköisesti seurakuntien vastuunkantokin kiinnostaa tuolloin enemmän - ja ymmärtää seurakuntavaalit evankelioinnin näkökulmasta. Jos äänestysprosentti jatkuvasti putoaa, niin mielestäni seurakuntavaalien mainoskampanjoita tulee tarkastella kriittisesti ja tehdä riittävät johtopäätökset.