Lapin Keskustanuorten kannanotto, jossa minua esitetään ehdokkaaksi ensi toukokuussa järjestettäviin Euroopan parlamentin vaalein, on herättänyt paljon huomiota. Olen saanut runsaasti kannustusta, mutta myös kysymyksiä. Vastaan niihin tässä.

​Onko sinut nyt asetettu ehdokkaaksi EU-vaaleihin?

Ei ole. Lapin Keskustanuoret ovat tehneet esityksen, että minut asetettaisiin ehdokkaaksi. Samoin oma paikallisosastoni, Keskustan Levärannan paikallisosasto on tehnyt samanlaisen esityksen. Olen ilmoittanut, että jos Keskustan Lapin ja Peräpohjolan piirit, siis kaksi maantieteellisesti pohjoisinta piirijärjestöämme, lähtevät tukemaan ehdokkuuttani, niin olen käytettävissä. Onhan selvää, että "kotikenttä" täytyy olla tukena, jotta kampanjalla olisi minkäänlaisia onnistumisen mahdollisuuksia.

Lopullisesti piiritkään eivät kuitenkaan päätä ehdokkuutta, vaan Keskustan puoluevaltuusto, joka kokoontuu loppuvuodesta. Puoluevaltuusto nimeää kaikki Keskustan ehdokkaat piirien esitysten pohjalta. Joskus esityksiä on tullut enemmän kuin paikkoja on käytettävissä, jolloin puoluevaltuusto on joutunut äänestämään.

Olen sanonut, että jos minut asetetaan ehdokkaaksi, niin teen parhaani yhdessä kaikkien niiden upeiden ihmisten kanssa, jotka ovat kampanjaani lupautuneet. Kuitenkin jos käy niin, ettei minua aseteta ehdokkaaksi, niin silloin elämäni jatkuu muiden askareiden parissa. Olen levollisin mielin, ja uskon, että niin on hyvä kuin käy.

​Eikö olisi ennemmin kannattanut lähteä eduskuntavaaleihin?

On totta, että läpimenomahdollisuudet eduskuntavaaleissa ovat huomattavasti paremmat. En ole kuitenkaan tullut politiikkaan mukaan ensisijaisesti tekemään omaa uraa. Olen ollut Keskustan toiminnassa mukana yli 18 vuotta, 15-vuotiaasta alkaen. Olen ollut kampanjoimassa monia hyviä henkilöitä eri tehtäviin. Viimeiset seitsemän vuotta olen työskennellyt eduskunta-avustajana. Yhteisiin asioihin voi vaikuttaa monella tavalla, ei yksinomaan siten, että täytyisi itse tunkea ehdokkaaksi kaikkiin mahdollisiin vaaleihin.

Minua ehdokkaaksi pyytäneet katsovat, että EU-vaaleihin tarvitaan nyt EU-kriittinen ehdokas, joka puolustaa vahvaa aluepolitiikkaa, elinvoimaista suomalaista maaseutua ja alkutuotantoa sekä kansallisvaltioiden itsemääräämisoikeutta liittovaltiokehitystä vastaan. Minulla ei ole mitään illuusioita sen suhteen, että vaaleissa olisi jotenkin helppoa saada hyvä tulos, mutta jos minut asetetaan ehdokkaaksi, niin teen parhaani. Luotan, että niiden kanssa, jotka minua ehdokkaaksi haluavat, teemme ehdokkuuden mahdollisesti toteutuessa vahvan valtakunnallisen kampanjan.

Ehdokkuudessani ei ole ensisijaisesti kyse minun urahaaveistani. Lakimiehenä olisin luullakseni saanut helpomman, ja luultavasti myös taloudellisesti kannattavamman elämän, toimimalla puhtaasti juristin ammatissa eikä poliitikkona tai eduskunnan heikoimmin palkatussa työntekijäryhmässä. Olen kuitenkin kokenut tämän ainakin toistaiseksi kutsumuksena. EU-vaaleissa mahdollista kampanjaani ei rakennettaisi persoonani ympärille, vaan kampanjassa olisi kyse siitä, että toisimme esille ja yhteiskunnalliseen keskusteluun ne Maalaisliitto-Keskustan arvot, joiden varaan puolue rakentui ja joita Santeri Alkion ja Urho Kekkosen kaltaisen suuret valtiomiehemme edistivät. Niille on näinä myrskyisinä aikoina entistä enemmän tarvetta myös Euroopassa ja koko maailmassa.

Joku voi pohtia, onko esimieheni, kansanedustaja Eeva-Maria Maijala vaikuttanut siihen, etten lähtisi ehdokkaaksi ja siis hänen kilpailijakseen eduskuntavaaleihin. Ei ole. Siinäkään tapauksessa, että Maijala ei olisi jostain syystä ehdokkaana ensi kevään eduskuntavaaleissa, niin jättäisin ne vaalit väliin. Tietenkin tiedostan sen riskin, että jos me molemmat olisimme ehdokkaana, niin äänet voisivat hajota siten, että jäisimme kumpikin valitsematta. Tämä ei ole kuitenkaan ollut ratkaiseva syy päätökseeni.

​Mitä voimme tehdä ehdokkuutesi hyväksi?

Varsinaista kampanjaa ei aloiteta ennen kuin ehdokkuudesta on tullut päätös. Alustavasti tukijaksi toki voi ilmoittautua esim. ottamalla minuun yhteyttä (sähköposti [email protected]).

Jos haluaa vaikuttaa siihen, että minut asetettaisiin ehdokkaaksi, niin tietenkin voi ottaa yhteyttä Keskustan Lapin ja Peräpohjolan piirihallituksiin, tai jos on Keskustan jäsen täällä pohjoisessa, niin voi tulla syksyllä kyseisten piirien piirikokouksiin, joissa asia päätetään.

Ehdokkuudestani voi tietysti puhua omille tuttaville ja ystäville ja pyytää heitä . Vaalityötä ei koskaan voi aloittaa liian aikaisin :)

Sosiaalisessa mediassa voi käydä tykkäämässä ja seuraamassa Facebook-sivuani: https://www.facebook.com/jkaisanlahti

Avasin myös Twitter-tilin, jonka seuraajiin voi liittyä: https://twitter.com/KaisanlahtiJK

Myös esirukouksista olen syvästi kiitollinen! Samoin kaikesta kannustuksesta, jota jo nyt on tullut osakseni!