kiitos%20possu.jpg

EU-vaalit on käyty. Haluan lämpimästi kiittää kaikkia teitä vankkumattomat kannattajani, jotka äänestitte minua ja teitte niin moni tavoin vaalityötä yhteisen kampanjamme hyväksi. Tulen olemaan teille ikuisesti kiitollinen ja monet tämän kampanjan muistot ja kohtaamiset antavat minulle varmasti voimaa koko loppuelämäni ajaksi! Kiersin ympäri Suomea yli 130 tilaisuudessa, ja se on ollut todella upea ja ainutkertainen kokemus elämässäni. Kiitos teille kaikille, jotka sen mahdollistitte!

 

Valitettavasti resurssimme olivat liian vähäiset. Minulla ei ole suuren yleisön parissa juurikaan tunnettavuutta emmekä onnistuneet keräämään kampanjaan läheskään sellaista budjettia, mitä alun perin suunniteltiin. En ole saanut vaalirahoja suurpääomalta, en ay-liikkeeltä enkä edes MTK:lta. Omien ja perheeni rahojen lisäksi suuri osa budjettia tuli pieninä lahjoituksina yksityishenkilöiltä ja olen siitä todella kiitollinen. Keskustan yleinen heikko kannatus johti myös siihen, ettei ns. liikkuvia ääniä kovin paljoa tullut Keskustan listalle, ja ydinkannatusjoukko äänesti ensisijaisesti tuttuja, ”isoja nimiä”. Tämä huomioiden olen erittäin tyytyväinen jokaisesta minulle annetusta äänestä.

 

Kampanjan tavoite oli tuoda keskusteluun niitä perinteisiä arvoja, jotka ovat Suomen kansan murtumaton perusta, ja jotka ovat aikanaan tehneet myös Maalaisliitosta mahtavan. Olen halunnut korostaa puolueen sisäisessä keskustelussa niitä asioita, jotka yhdistävät kaikkia hyvin erilaisia keskustalaisia yhteisten tavoitteiden ääreen. Keskusta on historiansa vakavimman kriisin äärellä, mutta kiertueeni ympäri Suomea on valitettavasti osoittanut, että kaikki eivät tätä tiedosta ja osa väestämme haluaa jopa tukahduttaa kriittisen keskustelun, vaikka kannatuksemme on historiallisen alhainen. Tosiasioiden tunnustaminen on kuitenkin kaiken viisauden alku.

 

Mitä nyt seuraavaksi? Voin avoimesti myöntää, että takanani on toki hyvin tapahtumarikas ja monivaiheinen, mutta myös erittäin uuvuttava ja monin tavoin haastava ajanjakso. Työni eduskunnassa päättyi Eeva-Maria Maijalan avustajana, kun hän putosi viime eduskuntavaaleissa. Otin työn tosissani ja uskallan väittää, että teimme Maijalan kanssa todella kovasti työtä Lapin hyväksi. Heti tämän raskaan vaalirupeaman ja oman työpaikan menettämisen jälkeen oli lähdettävä EU-vaalikentille ilman juurikaan levon hetkeä.

 

Halusin käydä kampanjan tosissaan ja minimibudjetin täyteen saaminen edellytti aika suurta lovea omiin säästöihini. Tämä tarkoittaa sitä, että en jouda juuri lomailemaan, vaan on alettava katsella uusia hommia. Minullahan on toki myös oma lakiasiantoimisto, jonka puitteissa olen tehnyt jonkun verran lakitöitä. En ole kuitenkaan kovin paljon ehtinyt oman ammattini töitä viime vuosina tehdä, kun politiikka on vienyt niin runsaasti aikaani. Olen kokenut sen kutsumukseksi. Mutta aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

 

Joku ehkä arveli, että olen EU-vaaleissa mukana vain kerätäkseni nimelleni julkisuutta tuleviin vaaleihin. Vaikka pitkään politiikassa mukana olleena tiesin, että läpimenomahdollisuuteni ovat olemattomat, niin kyllä minä ihan tosissani näissä vaaleissa olin. Voin jo nyt ilmoittaa, että en ole lähdössä esim. kuntavaaleissa ehdokkaaksi, en Rovaniemellä enkä muuallakaan. Olen toiminut politiikan parissa niin vapaa-ajalla kuin työurallani, ensin nuorisojärjestön työntekijänä ja sitten eduskunta-avustajana, reilusti yli kahdeksan vuotta. Nyt on aika tehdä jotain muutakin 😊

 

Puolueen jäsenenä ja puolueen toiminnassa toki aion jatkaa. En ole puolueessa ”käypäläinen”, vaan olen vaikuttanut pitkäjänteisesti puoluetoiminnassa 19 vuotta, ja aion tehdä niin jatkossakin.

 

Kiitos vielä kerran teille kaikille, jotka olette minua tukeneet. Esirukouksianne tarvitsen jatkossakin!

 

Mieleeni tulevat mummini lapsuusperheessä, aineellisesti köyhässä perheessä, käytetyt sanat – ”Rahat meni, mutta jäipä Jeesus!”