Lyyli Perungan elämäntarina julkaistaan keväällä

Legendaarisen kemijärveläisen muotikauppiaan Lyyli Perungan (1895-1969) elämäkerta on valmistumassa. Kirjahankkeen toteuttavat Kemijärven Kotikiekerö ry. ja Koillismaakunnan Historiallisen Kirjallisuuden Tukisäätiö.

Kirjan kirjoittanut Janne Kaisanlahti ja Lyylin muistojen kokoamistyössä mukana ollut Helena Poikolainen kiittelevät kaikkia, jotka ovat kertoneet omia muistojaan Lyyli Perungasta.

- Kirja menee painoon vuodenvaihteen tienoilla ja se on julkaistaan keväällä Kemijärvellä Lyylin kunniaksi pidettävässä kansalaisjuhlassa. Kirjan tuotto käytetään kotiseututyön hyväksi ja osa tuotosta lahjoitetaan Lyyli Perungan säätiölle, Janne Kaisanlahti kertoo.

- Olen matkustanut viime kesänä ympäri Suomea Lyylin jalanjäljissä tutkimassa arkistolähteitä. Lyylihän asui nuoruusvuosinaan mm. Torniossa, Helsingissä ja Vaasassa ennen kuin perusti Kemijärvelle muotiliikkeen vuonna 1925.

- Lyyli oli värikäs persoona, jonka elämäntarinasta riittää kerrottavaa. Kirjassa paljastetaan myös Lyylin yksityiselämää, josta riitti Kemijärvellä aikanaan paljon juoruamista. Lyyli jätti testamentissaan hyvinkin henkilökohtaisia dokumentteja museolle, joten uskon hänen halunneen, että joku kertoo hänen elämäntarinansa, Janne Kaisanlahti arvioi.