Aloitan Eeva-Maria Maijalan eduskunta-avustajana 9.8.2011 alkaen. Teen työni pääasiassa täältä maakunnasta, Kemijärveltä ja Rovaniemeltä käsin. Jonkin verran joudun tietysti matkustamaan myös "maalikyliin" eli Helsinkiin.

Alun perin tarkoitukseni oli, että en ryhdy tähän hommaan. Kun vaalit oli käyty, olin todella kurkkua myöten täynnä politiikkaa, ja sitä paitsi hyvin väsynyt uhrattuani - vaikka itse sanonkin - kevääni lähes kokonaan (ilmaiseen) vaalityöhön saadakseni kaksi naista eduskuntaan. Lähimmät ystäväni voivat todistaa, miten uuvuttava kevät minulla on takanani. Olin lopulta vähän turhautunutkin, kun katselin kademielin opiskelutovereitteni menestystä. He ovat tuomioistuimissa, asianajotoimistoissa yms. oman alan töissä, ja minä suttasin päiväni yhteisten asioiden parissa ja roikuin viime vuoden Lapin Keskustanuorten toiminnanjohtajana (1168 euron kuukausipalkalla) ja sitä paitsi vähintäänkin tuulisessa työpaikassa.

Kun keskustelin Eeva-Marian kanssa keväällä jatkosuunnitelmistani, sanoin, että avustajaksi minä en sitten ainakaan lähde. Kerroin tämän myös eräille ystävilleni (he voivat nyt sitten syytellä minua takinkäännöstä). Mutta todella olin varma, että ainakaan ei avustajaksi, jatkuvasti repattamaan toiselle puolelle Suomea. Ja täytyyhän minun päästä jo vihdoin juridiselle uralla, oman alan töihin ja plää plää plää, tämän toistin useita keroja.

Eeva-Maria valitsikin vaalien jälkeen eduskunta-avustajakseen fil. maisteri Matti Lustigin. Tunnustan, että olin yhtenä suosittelemassa Mattia. Hän oli aikaisemmin kansanedustaja Janne Seurujärven avustajana, ja itse tunnen hänet luotettavaksi ja tunnolliseksi työntekijäksi jo siltä ajalta, kun hän toimi ennen minua Lapin Keskustanuorten toiminnanjohtajana. "Siviiliammatiltaan" hän kuitenkin on historianopettaja ja hän sai nyt lukuvuoden alettua oman alansa työpaikan.

Keväällä olin kyllä jo suunnitellut mielessäni, että ehkä joskus myöhemmin, jos elämäntilanne sen sallii. No, kun asiat sitten niin menivät, niin ajattelin, että voihan tuota kokeilla, ja kun edustaja minua pyysi, niin ajattelin, että kenties minä sitten kelpaan. Yhteistyöni Eeva-Maria Maijalan kanssa sujui kevään vaalitoiminnassa varsin hyvin. Kovassakin paineessa työskenneltiin, mutta hermot pysyivät kylminä ja tulosta syntyi. Siksi uskon, että on miellyttävää työskennellä nyt hänen alaisuudessaan.

Olen toki hieman happamasti miettinyt, että kun olen tässä pian seitsemän vuotta kulkenut Kemijärven ja Rovaniemen väliä, niin minulle tulee nyt vielä kolmas kulkupaikka, ainakin kerran kuussa, eli Helsinki. Mutta toisaalta, kun Taivaan Isä ei ole johdattunut asioita vielä sille mallille, että minulla olisi omaa perhettä, niin olenpa toki vapaa kulkemaan vaikka joka viikko Suomen halki. Ja epäilemättä tulee olemaan mielenkiintoista nähdä sisältäpäin, miten isänmaamme asioita siellä kansanvallan arvokkaimmassa rakennuksessa hoidetaan.

Muilta osin tilanteeni on sellainen, että olen yliopistossa kirjoilla jatko-opiskelijana, tavoitteena oikeustieteen lisensiaatin tutkinto. Sen suorittamisessa muiden kiireiden keskellä voi toki vierähtää useampi vuosi. Minulla on lisäksi toiminimi Lakipalvelu Janne Kaisanlahti, eli sivutoimisesti olen elinkeinonharjoittaja. Toimintani on toki varsin pienimuotoista, mutta olen hoitanut perunkirjoituksia, perinnönjakoja, laatinut testamentteja ja tehnyt muita vastaavia toimia. Tällaisia toimeksiantoja otan toki vastaan edelleen.