hihnalassi.jpg

Liisa-tätini mies, tunnettu lappilainen kirjailija Lauri Hihnavaara, on poissa. Hihna-Lassi kuoli yllättäen 12.7.2020 kotimaisemissaan Sodankylässä, kesämökillään saamaansa sydänkohtaukseen. Hän ehti täyttää kesäkuussa 85 vuotta.

Moni muistaa Lassin legendaarisen porokeisarin Aleksi Hihnavaaran eli Moskun ja hänen emännöitsijänsä Marin poikana. Jo nuorena Lassi lähti Ruotsiin töihin ja jäi sinne asumaan, mutta yhteys Suomeen säilyi voimakkaana. Jäätyään eläkkeelle hän kirjoitti neljä, Lapissa suurta huomiota saanutta kirjaa, jotka käsittelivät hänen omaa henkilöhistoriaansa sekä yleensä lappilaista elämänmenoa. Lassia voi pitää Lapin karujen maisemien ja lappilaisten mielenmaisemien persoonallisena tulkitsijana.

Kirjaesittelyjen sekä kesämökkireissujen muodossa Lassi liikuskeli hyvin paljon Lapissa viime vuosinaan. Sain kuulla kustantajalta, että myös Lassin viimeinen kirja, jonka hän oli saanut valmiiksi vähän ennen poismenoaan, tullaan julkaisemaan.

Minä muistan Lassin elämästä kiinnostuneena, humoristisena ja kannustavana henkilönä. Muistan, kun kesällä 1997 olimme Karungin vanhassa kirkossa. Olin kävellä nopeasti sisälle kierroksen, niin Lassi pysäytti minut ja kehotti seisahtumaan paikalleen ja katsomaan ylös, kirkon arkkitehtuuria ja yksityiskohtia, ja miettimään, millaisella työllä se oli vuosisatoja sitten tehty.

Viimeisimmässä minulle lähettämässään viestissä hän kertoi tilanneensa uuden kirjani, tuoden julki arvostuksensa, että olin kirjoittanut romaanin, kun aiemmin olin kirjoitellut ihan muita kirjoja, ja kannusti minua eteenpäin sanoilla: "Onnea, sinä uskallat mennä eteenpäin kuin muuli". 

Toisen lappilaisen kirjailijan, Annikki Kariniemen sanoin: Hyvien enkeleitten haltuun!