Evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaalit käydään isänpäivänä 9.11.2014. Ennakkoäänestys pidetään lokakuun viimeisellä viikolla, 27.–31.10. – Vaaleissa valitaan eri seurakuntien kirkkovaltuustot sekä myös seurakuntaneuvostot niihin

Olen itse ollut kirkkovaltuutettuna nyt yli seitsemän ja puoli vuotta Kemijärvellä, alkaen vuoden 2007 alusta ja puheenjohtajana vuoden 2011 alusta. Maanantaina 22.9.2014 minulle myönnetään ero Kemijärven kirkkovaltuustosta. Syksyn vaaleissa olen siis ehdokkaana Rovaniemellä. Olen käytettävissä jatkamaan työtäni kirkkovaltuustossa, tällä kertaa Rovaniemen seurakunnassa, mikäli äänestäjät niin tahtovat. Olen saanut olla mukana nyt myös hankkimassa ehdokkaita seurakuntavaaleihin, niin Kemijärvellä kuin Rovaniemellä. Ehdokashankinta on joskus kovaa työtä, usein paljon kovempaa kuin varsinainen vaalityö.

Kannustan kaikkia kirkon jäseniä äänestämään seurakuntavaaleissa omissa seurakunnissaan. Äänestysprosentti jää usein valitettavan matalaksi. Kemijärvellä äänestysvilkkaus nousi viime seurakuntavaaleissa kovasti. Tämän kehityksen soisi jatkuvan. Äänestyspaikatkin ovat aika lailla ”kansan parissa” nykyisin, seurakuntatalon ja kirkon lisäksi mm. ostoskeskuksissa. Kenelläkään ei äänestäminen voi jäädä kiinni siitä, ettei pääsisi äänestyspaikalle. Liikuntarajoitteisilla on sitä paitsi mahdollisuus kotiäänestykseen.

Kirkkovaltuustoissa päätetään omien kotiseurakuntien asioista, kuten budjetista, veroprosentista, investoinneista, virkavalinnoista ja valitaan kirkkoneuvosto ja erilaisia johtokuntia. Jonkin verran seurakuntavaaleissa vaikutetaan myös koko kirkon teologisiin linjauksiin, sillä seurakuntavaaleissa valitut kirkkovaltuutetut puolestaan valitsevat kirkolliskokouksen jäsenet.

Olen nyt saanut toimia reilut kaksi vuotta kirkolliskokouksessa, edustan siellä edelleen Kemijärveä ja koko Lappia. Parhaani mukaan olen koettanut puolustaa pohjoisen seurakuntien itsenäisyyttä ja puhua sen puolesta, että mahtuisimme kaikki yhteiseen kansankirkkoomme. Valitettavaa on ollut nähdä mm., millaista taistelua lähetysmäärärahoja vastaan käydään nykyään monissa seurakunnissa. Meillä Kemijärvellä ilokseni pidettiin korkea lähetyskannatus ja päätökset asiasta syntyivät yksimielisesti.

Haluan sanoa vielä jotakin niille henkilöille, jotka ovat äänestäneet tai muuten tukeneet minua Kemijärvellä eri yhteyksissä.

Jos Luoja suo, niin olen todennäköisesti ehdokkaana myös seuraavalla kerralla kirkolliskokoukseen. Ne kannattajani – joille olen halki elämäni kiitollinen – jotka ovat tukeneet minua Kemijärvellä, voivat halutessaan edelleen Kemijärven seurakuntavaaleissa tukea myös minun toimintaani kirkkomme luottamuselimissä, vaikken olekaan itse ehdokkaana Kemijärvellä. Nimittäin äänestämällä kirkkovaltuustoon hyviä yhteistyötovereitani voi luottaa siihen, että he ovat tukemassa kirkolliskokousta valittaessa joko minua tai jotakuta muuta teologisilta linjoiltaan minua lähellä olevaa henkilöä.  Toivon siis voimakkaasti, että kaikki minua kannattaneet tai muuten tukeneet kemijärveläiset kävisivät äänestämässä myös näissä syksyn seurakuntavaaleissa. Pahoitan kyllä mieleni, jos kuulen, että yksikin aiemmin minua äänestänyt sanoisi, että jätti tällä kertaa äänestämättä :)