Jotkut muistavat ehkä, että olin vuosi sitten mukana Pohjanrannan kesäteatterissa, jossa esitin nuoren Paavo Väyrysen roolia näytelmässä "Urho ja hänen kisällinsä". Samassa näytelmässä Väyrynen itse näytteli Urho Kekkosta, kaljuperuukki päässä. Ystäväni Susanna oli puolestaan tänä kesänä mukana Pohjanrannan kesäteatterissa näytelmässä "Manu ja minä".

Nyt olen jälleen mukana pienessä teatteriproduktiossa. Paavo Väyrynen on kirjoittanut "Manu ja minä" näytelmästä tiivistetyn version. Näyttelen siinä Susannan kanssa toimittajia, jotka haastattelevat Paavoa. Esitys kiertää ympäri maata. Viime viikolla olimme Helsingissä ja Tampereella. Näytelmässä Paavo käy läpi erityisesti yhteistyötään edesmenneeseen presidentti Mauno Koivistoon.

On ollut ilo ja kunnia saada työskennellä eri tehtävissä Paavo Väyrysen kaltaisen suuren valtiomiehen läheisyydessä. Yhteistyömme jatkuu.

Paavon perustettua oman puolueensa Kansalaispuolueen, olen saanut kahdenlaista palautetta. Toisten mukaan minun pitäisi varoa menemästä "Paavon kelkkaan". Toisen mukaan minun taas tulisi liittyä Kansalaispuolueeseen, kun Keskustan poliittinen linja on niin kaukana sen aatteellisista maaseutuhenkisistä juurista. En ole tekemässä kumpaakaan. Olen Paavon ystävä ja kunnioitan suuresti hänen yhteiskunnallista ajatteluaan. Pysyn silti edelleen omassa puolueessani enkä ole liittymässä toisiin puolueisiin. Ymmärrän kyllä Paavon kritiikin Keskustan viime vuosien poliittista linjaa kohtaan. Toivon edelleen voivani vaikuttaa Keskustan sisältä niiden arvojen puolesta, joiden vuoksi Maalaisliitto aikanaan tähän maahan perustettiin. Ne arvot ovat ihmiselle hyvät tänäänkin.

* * *

teatteri1.jpg

Vuokko ja Paavo Väyrysen seurassa Keminmaalla Pohjanrannassa.

teatteri2.jpg

Susanna ja minä ennen Helsingissä pidettyä ennakkonäytöstä.

teatteri4.jpg

Tampereella oli tupa täynnä Metso-kirjastotalossa, kun näytelmää esitettiin!

teatteri3.jpg