Olen saanut toimia nyt kolme kautta (vuodet 2012-24) kirkolliskokousedustajana ja saman ajan kirkon lakivaliokunnassa. Tehtävän otin aikanaan vastaan puutteeni tiedostaen, mutta luottaen, että Taivaan Isä voi käyttää meitä vajavaisia ihmisiä valtakuntansa työssä. Olen yrittänyt kasvaa tehtävääni ja ottaa asioista selvää. Lakivaliokunnassa olen saanut osallistua mm. kirkkolainsäädännön kokonaisuudistukseen, joka oli hyvin suuri työ. Sanotaan, että kirkossa riidellään koko ajan, mutta saimme tämän suuren hankkeen läpi lähes yksimielisesti. Kiistaa aiheuttanut ns. tunnustuspykälän pitäminen kirkkolaissa onnistui lopulta sekin.

Olen pyrkinyt tukemaan niitä ratkaisuja, joissa kirkko voisi säilyä kirkkona niin, että sen ydintehtävä - evankeliumi ja lähetyskäsky, parannussaarna ja julistus Golgatan sovitustyöstä - ei katoa kaiken muun alle. Tässäkin mielessä on tärkeää, että perinteiset herätysliikkeemme voivat jatkossakin toimia kirkkomme yhteydessä.

Samalla on todettava, että kirkkomme on kansankirkko. Sen seinien sisälle mahtuu monenlaisia järjestöjä ja jumalanpalvelusyhteisöjä. Kirkkomme tekee myös paljon erilaista auttamistyötä, diakoniasta perheneuvontaan. Myös hautausmaiden hoito kuuluu kirkkomme toimenkuvaan. Kirkon kynnys on pidettävä matalana myös sellaisille ihmisille, jotka eivät ole uskonnollisia, eikä sovi unohtaa kirkon merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle. Mutta tämä ei saa merkitä sitä, että "suola käy mauttomaksi". Kirkko ei ole tästä maailmasta eikä se saa liiaksi mukautua tämän maailman menoon.

Kirkolliskokouksessa olen edustanut erityisesti Pohjois-Suomen pitkien välimatkojen alueita. Ensimmäisellä kaudellani saimme kaadettua ns. pakkoyhtymämallin, jossa jokainen seurakunta olisi pakotettu osaksi isompaa seurakuntayhtymää. Varojen vähetessä joudumme varmasti tekemään vielä hallinnon keventämistä ja yhdistämistä. Mutta koko Suomea ei kannata pakottaa yhteen muottiin, vaan on sallittava tilaa luovien ratkaisujen löytymiselle.

Olen käytettävissä jatkamaan kirkolliskokouksessa, jos valitsijat niin tahtovat. Ev. lut. kirkon seurakuntien kirkkovaltuutetut ja yhtymäseurakunnissa myös seurakuntaneuvostojen jäsenet valitsevat uuden kirkolliskokouksen ja oman hiippakunnan hiippakuntavaltuustot vaalikokouksissa 13.2.2024. Olen ehdokkaana "Pohjantähden alla - Keskusta ja sitoutumattomat" -ehdokaslistalla. Olen ehdokkaana ainoastaan kirkolliskokoukseen, en hiippakuntavaltuustoon, jonne edustajat äänestetään myös samassa vaalitoimituksessa.