Olen käytettävissä tammikuun aluevaaleissa Lapissa.

Olen ilmoittanut Keskustan Lapin piirin johdolle, että olen käytettävissä ehdokkaaksi tulevissa aluevaaleissa, mikäli piiri hyväksyy ehdokkuuteni. Kerron tarkemmin tavoitteistani ja ajatuksistani sitten, jos ehdokkuus varmistuu. Aatteellinen vakaumukseni, arvomaailmani ja toimintatapani, oltaneenpa niistä mitä mieltä tahansa, lienevät tuttuja Lapin keskustaväelle näiden yli 20 vuoden ajalta, mitä olen ollut mukana toiminnassa varhaisesta nuoruudestani lähtien. Ehdokaslistoista päättäminen on piirikokousväen käsissä.

En ole ollut koskaan ehdokkaana eduskuntavaaleissa ja olen jättänyt myös kahdet viimeiset kuntavaalit väliin. En ollut ehdokkaana viime seurakuntavaaleissakaan. Niinpä aloin pohtia, etten voi väistää vastuutani joka kerta eikä minua toisaalta voi syyttää, että olen tunkemassa kaikkiin mahdollisiin vaaleihin. Toki olen tehnyt vaalityötä lukuisissa vaaleissa kuluneina vuosina, aikaani ja vaivojani säästämättä.

Lupauduin vuonna 2017 ehdokkaaksi maakuntavaaleihin, kun piiri kartoitti ehdokkaita sittemmin pitämättä jääneisiin vaaleihin. Vaikka maakuntauudistus ei näytäkään toteutuvan aivan siinä muodossaan kuin olisin itse toivonut, niin vanhan lupauksen pohjalta on myös luontevaa edetä.

Aluevaalit ovat monelle ehdokkaalle raskas projekti koska kyse on koko vaalipiirin kattavista vaaleista. Nehän ovat kuin pienet eduskuntavaalit. Kampanjointi vaatii aikaa, tukiryhmää ja monenlaisia resursseja. Rahattakaan ei voi kampanjoida. Mietin oman vaalityöni muotoja sitten, jos ehdokkuuteni varmistuu. Varoja ei ole liiaksi. Jos olisin lakimiehen ammatissa repinyt rahaa kuluneen vuosikymmenen sen sijaan, että tein reilun kahden tonnin kuukausipalkalla avustajan töitä liki kahdeksan vuotta ylläpitäen samalla useampaa asuntoa, ja käytin voimiani kampanjoiden rakentamiseen ja poliittisiin harrastuksiini, niin lähtökohta olisi toinen :) Näillä kuitenkin mennään nyt.

 

Mitään tukilistoja en tule keräämään. Olen ikikiitollinen kaikista heistä, jotka antoivat julkisen tuenilmauksen minulle aikanaan EU-vaaleissa, mutta toista kertaa en lähde siihen nimirumbaan, monestakin syystä. Jokainen tukija on tietysti enemmän kuin tervetullut vaalityötä tekemään, mikäli kampanja käynnistyy. Yksin en onnistu. Palataan siis tähän asiaan tarvittaessa myöhemmin, nyt jatkuvat normaalit syksyn askareet.