wallensee-normal.jpg

Olen viettänyt kesälomaa viime viikkoina. Kävin muutaman päivän matkalla Sveitsissä. Siellä vuoristoilma oli raikasta ja maisemat hyvin kauniita. Erityisesti ilahdutti nähdä elävää maaseutua, jota EU-sääntely ei ole kahlinnut. Sveitsihän ei ole EU:n jäsen eivätkä ole aikeissa liittyäkään, kun pärjäävät paljon paremmin ilman!

zurichj%C3%A4rvell%C3%A4-normal.jpg

Risteilyllä Zürich-järvellä.

IMG_0032%20%E2%80%93%20Kopio-normal.jpg

Olen liikkunut kesälomalla myös kotimaassa. Kun töiden vuoksi joudun niin paljon käymään pääkaupunkiseudulla, niin sitä aluetta olen nyt pikemminkin vältellyt. Lapin kesähän on hyvin kaunis, mutta olen käynyt myös Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Turussa. Kuva on otettu Kuopion sankarihautausmaalla.

IMG_0087-normal.jpg

Pelkosenniemen 350-vuotisjuhlaa vietettiin 26.7.2014. - Samassa juhlassa paljastettiin Pelkosenniemen ensimmäisen suomalaisasukkaan, Paavali Pelkosen (1624-1715), muistomerkki. Hänen mukaansa kunta on saanut nimensä. Pelkonen oli legendaarinen uudisraivaaja ja eränkävijä, jonka tekemisistä kerrotaan monia tarinoita. Hänestä polveutuvat sadat lappilaissuvut, ja Pelkonen kuuluu myös minun esi-isiini. Levärannalla sijaitsevan isänpuoleisen sukuni sukutilan, Kiherin, perustajan Matti Gehörin äiti, Kaisa Säärelä, oli kotoisin nykyisen Pelkosenniemen alueelta.

IMG_0089-normal.jpg

Esimieheni, kansanedustaja Eeva-Maria Maijala sekä Tornion kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Katri Kulmuni Pelkosenniemen 350-vuotisjuhlassa.