Paavo%20n%C3%A4ytelm%C3%A4.jpg
Kuvassa olen teatterilavalla, esitän nuorta Paavo Väyrystä. Tohtori Paavo Väyrynen itse kirjoitti ja ohjasi näytelmän, esittäen samalla presidentti Urho Kekkosen roolin.

 

Paavo Väyrynen ilmoitti tänään palaavansa Euroopan parlamentista Suomen eduskuntaan kesäkuun alussa. Samoin hän ilmoitti eroavansa Suomen Keskustan jäsenyydestä ja luopuvansa puolueen kunniapuheenjohtajan asemasta sekä asettuvansa tulevissa vaaleissa Kansalaispuolueen ehdokkaaksi. Tiedotustilaisuudessaan hän arvioi, ettei Keskustalla ole enää tulevaisuutta ainakaan suurena puolueena.

 

Tiedotustilaisuuden seuraaminen ei ollut helppoa. Olen vuodesta 2004 alkaen ollut mukana monissa Paavon kampanjoissa ja tehnyt hänen kanssaan monenlaista yhteistyötä. Ikimuistoinen kokemus oli astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja esittää nuoren Väyrysen roolia Pohjanrannan kesäteatterissa kesällä 2016. Kaikesta tästä yhteistyöstä olen hänelle ikuisesti kiitollinen. ”Väyrysläisyys” on ollut keskeinen osa identiteettiäni. Paavo Väyrysen poliittisen ajattelun peruslinja on mielestäni oikea, alkiolais-kekkoslainen linja, vahva aluepolitiikka ja ihmiskuntapolitiikka keskittämistä ja materialismin ylivaltaa vastaan. Ymmärrän hyvin myös Paavon kritiikin Keskustaa kohtaan, vaikka hänen viimeaikaiset nopealiikkeiset toimintatavat ovat monia ja myös itseäni hämmentäneet.

 

Kun Paavo aikanaan ilmoitti perustavansa Kansalaispuolueen, päätin jäädä Keskustaan vaikuttamaan puolueen sisältä. Tätähän Paavo itsekin kannattajiltaan toivoi. Ajattelin kuitenkin mielessäni, että Kansalaispuoluekin voisi onnistuessaan olla lopulta hyväksi myös Keskustalle. Jos Kansalaispuolue lähtisi uskottavasti ajamaan alkiolaista politiikkaa ja saisi kannatusta, se pakottaisi myös Keskustan tarkistamaan politiikkaansa suuntaa.

 

Ainakaan toistaiseksi tällaista pelotevaikutusta ei ole syntynyt. Kansalaispuolue on saanut julkisuutta lähinnä keskinäisistä riidoistaan. Minulla ei ole syytä kommentoida niitä julkisesti. Omalta kohdaltani voin vain sanoa, ettei minulla ole pahaa sanottavaa Sami Kilpeläisestä ja Piia Katteluksesta. Toivon heille kaikkea hyvää.

 

Saan jatkuvasti kuulla, että etenkin Lapissa ja Peräpohjolassa levitetään valheita siitä, että olen menossa Kansalaispuolueen ehdokkaaksi joihinkin vaaleihin. Tällaisen tarkoituksena on ainoastaan loata mainettani. Minulle on ollut koko ajan selvää, että jos olen ehdokkaana valtiollisissa vaaleissa, niin olen ehdokkaana Keskustan listalla. Tämän olen koko ajan avoimesti kertonut. En ole allekirjoittanut muiden puolueiden kannattajakortteja tai koskaan kuulunut muihin puolueisiin. En muutenkaan arvosta puolueloikkauksia kovin korkealle, vaikka Keskustassakin sellaiset pääsevät joskus ”ohituskaistalla” nopeasti vastuupaikoille.

 

En ole tyytyväinen Keskustan nykyiseen tilaan, mutta kutsun ihmisiä mukaan rakentamaan parempaa Keskustaa. Tarkemmin näistä näkemyksistä olen kertonut uudessa kirjassani, jonka voi lukea pdf-tiedostona: https://asiakas.kotisivukone.com/files/jannekaisanlahti.ehdolla.fi/Desentralismi.pdf