Viime loppuvuosi oli minulle hyvin kiireinen, niin töiden kuin vapaa-ajallani kansanedustaja Maijalan kanssa kirjoittamani kirjan koostamisen johdosta. Nyt alkuvuosi on ollut onneksi hieman väljempi ja olen ehtinyt vähän hengähtääkin. Joutilaana en ole toki ollut, sillä avustajan työ on teettänyt töitä myös eduskunnan istuntotauon aikana (meillä avustajilla ei ole niitä pitkiä lomia) ja olen työstänyt joutohetkinäni uutta kirjaa, tarinaa kemijärveläisen liikenaisen Lyyli Perungan värikkäästä elämästä.

Minulta on kysytty mahdollisista tulevaisuudensuunnitelmistani, mm. tulevien vaalien, ja muidenkin asioiden suhteen.

Tähän minun on vastattava, että on monta asiaa, joista en vielä tiedä.

Sen voin sanoa, että en ole enää syksyn seurakuntavaaleissa Kemijärvellä ehdokkaana. Tämän vuoden lopussa tulee kahdeksan vuotta siitä, kun minut valittiin ensimmäisen kerran kirkkovaltuustoon. Olen tullut kahdesti valituksi kirkkovaltuutetuksi Kemijärvellä, molemmilla kerroilla olen saanut enimmät äänet enkä tiedä, olenko ollut tämän luottamuksen arvoinen. Jälkimmäisen kauteni olen palvellut kirkkovaltuuston puheenjohtajana. Olen yrittänyt saada edes jotakin aikaan, mutta jätän muiden arvioitavaksi, olenko siinä onnistunut.

Toimintani ev.-lut. kirkon kirkolliskokouksessa joka tapauksessa jatkuu, koska sen nykyinen istuntokausi päättyy vasta vuoden 2015 lopussa.

Jo aiemmin olen sanonut, etten ole käytettävissä vuoden 2015 eduskuntavaaleissa. Tulen tekemään parhaani kyllä omalta pieneltä osaltani, että Keskustan ehdokaslista Lapissa tulee saamaan mahdollisimman hyvän äänimäärän.

Mitä muuten tulevaisuuteni - niin poliittisessa elämässä kuin muutenkin - tulee, niin pyydän ystävieni esirukouksia. Ja ajattelen Pekka Simojoen laulun sanoin:  "Kyllä Jumala huolen pitää hulluistaan. Vieköön Hän, minne tahtoo vain viedä."

Se joka tapauksessa on päivänselvää, että en ole muuttamassa Helsinkiin näissä enkä missään olosuhteissa. Olen hämmästyksekseni huomannut, että monet tuttavani Kemijärvellä kyselevät, että "oletkos sinne Helsinkiin kokonaan muuttanut?" - Olen kuitenkin viettänyt siellä viime vuonnakin korkeintaan viikon kuukaudessa. Enimmät aikani olen ollut Lapissa, eniten Kemijärvellä ja jonkin verran Rovaniemellä.

Olen tyytyväinen nykyiseen työhöni, jossa jatkan varmaan ainakin jonkin aikaa. Vaikka eduskunta maksaakin palkkani, niin työtä on mahdollista tehdä pääosin maakunnasta käsin. Ajoittain käyn eduskunnassa, jossa jaan työhuoneen toisen maakunnassa pääosin työskentelevän avustajan, vanhan ystäväni Sanna Karhun kanssa. Pääkaupunkiseudulla olen majoittunut setäni perheen luona Sipoossa, joten minun ei ole tarvinnut hankkia sieltä kallista asuntoa.

Eräs vaihtoehto tietysti olisi suorittaa jossain vaiheessa auskultointi varatuomariksi, mikäli tuomioistuinharjoitteluun sattuisi pääsemään. Olen suunnitellut myös lisensiaattityön tekoa ja ehdin jo aloittaakin sen pari vuotta sitten, kunnes poliittinen työ alkoi täyttää kalenteriani niin paljon, että se oli pantava tauolle. Sivutoimisesti olen tehnyt toki jonkin verran lakihommia parin viime vuoden aikana, niin että kosketus lakimiehen töihin säilyisi.

* * *

5107484143af7d13040006c2.jpg