Keskustan puoluevaltuusto valitaan jälleen kesällä. Piirit tekevät omat esityksensä keväällä. 

On tärkeätä, että puoluevaltuustoon saadaan mahdollisimman hyviä, Keskusta-aatteen aidosti sisäistäneitä henkilöitä. Sellaisia henkilöitä, jotka aidosti edustavat kentän ääntä - eivätkä pidä puoluevaltuuston kokouksia vain oman sosiaalisen elämänsä jatkeena ja uskaltavat tarvittaessa myös vastustaa ja kyseenalaistaa puoluejohdon esityksiä.

Minulla oli kunnia palvella kansanliikettämme puoluevaltuuston jäsenenä vuosina 2010-12. Uskoakseni en kuulunut puoluevaltuuston hiljaisimpiin edustajiin.

Keskustan Kemijärven kunnallisjärjestö ei kannattanut valintaani puoluevaltuustoon. Hävisin Kemijärvellä kunnallisjärjestön äänestyksen pitäjänneuvos, konduktööri Mauno Kerkelälle. Minua esitti muistaakseni Tarja Perälä ja Mauno Kerkelän valintaa esitti nykyinen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heikki Nivala.

Rovaniemellä käydyssä piirikokouksen äänestyksessä voitin kuitenkin Mauno Kerkelän. Sain 32 ääntä ja Kerkelä 14 ääntä. Kun Kemijärvellä en ole oman puolueen toimijoilta juuri luottamusta saanut, niin piiritasolla saatu luottamus ilahdutti minua tietysti suuresti. Annoin nimeni käyttöön, vaikka tiesin, ettei Kemijärven järjestöaktiivien enemmistö minua kannatakaan, sillä nuoremman polven edustajia ei olisi muutoin tullut ollenkaan valituksi. En uskonut oman ehdokkuuteni hajottavan Kerkelän ääniä, koska meillä on yli 45 vuoden ikäero ja muutenkin hyvin erilainen poliittinen profiili.

Toimin puoluevaltuuston jäsenenä yhden kaksivuotiskauden. En asettunut enää ehdolle jatkokaudelle Ranualla pidetyssä kevään 2012 piirikokouksessa. Toimin kuitenkin vuoden 2013 ajan Keskustan Lapin piirin varapuheenjohtajana. Mieleenpainunein kokemus tuolta vuodeltani oli Utsjoen piirikokouksen ohella piirin retki Venäjän Kantalahteen, jonka retkenjohtajana toimin. Työskentelystä piirihallituksessa jäi hyviä muistoja ja oli opettavaista tehdä yhdessä työtä Keskusta-aatteen hyväksi.

En kuitenkaan pyrkinyt jatkokaudelle, koska Keskustan Kemijärven kunnallisjärjestö päätti, että Kemijärveä tulee jatkossa piirihallituksessa edustaa nimenomaan kunnallisjärjestön puheenjohtaja, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Lea Soppela.

Kunnallisjärjestön edustajat olivat viime piirin syyskokouksessa tuoneet esiin huolensa siitä, että minä olin "vienyt" heidän paikkansa vuoden 2013 piirihallituksesta. Syksyn 2012 piirikokouksessa he eivät kuitenkaan ymmärtäneet esittää minulle Kemijärveltä vastaehdokasta varapuheenjohtajavaaliin, vaan havahtuivat asiaan vasta kyseisen asiakohdan käsittelyn jälkeen. Eräät piirikokousedustajat sentään kyseistä valintaa tehtäessä muistuttivat puheenvuoroissaan, että Janne Kaisanlahtea ei ainakaan pidä valita ja esittivät kittiläläistä ehdokasta. Kun tämä ehdokas kuitenkin kieltäytyi, niin valintani oli yksimielinen.

Jotta minua ei jälleen päästäisi syyttelemään riitelystä ja jotta kunnallisjärjestö saisi haluamansa edustajan, niin päätin ilmoittaa jo etukäteen luopuvani piirin varapuheenjohtajuudesta ja johtokunnan jäsenyydestä. Näin valinta oli yksimielinen ja toivoakseni seuraajani Kemijärveltä toimii piirihallituksessa yhtä paljon kuin minäkin toimin omalla kaudellani.

Toinen mahdollisuus olisi ollut, että olisin antanut nimeni edelleen käyttöön ja piirin varapuheenjohtajan paikasta olisi äänestetty minun ja Lea Soppelan välillä.

Minulle itselleni ratkaisu on ollut helpotus, koska vapaa-aikaa on jäänyt enemmän. Olen aika paljon ajastani uhrannut tälle liikkeelle. Ehkä elämällä on varattuna minulle muutakin. Tulen tietysti jatkossakin olemaan mukana poliittisissa tehtävissä. Katson kuitenkin, että voin hyvällä omallatunnolla olla yrittämättä paluuta puoluevaltuustoon.

Uskon, että näin tärkeisiin luottamustehtäviin ei tule pyrkiä kevyin perustein ja saadakseen vain merkintöjä ansioluetteloon, vaan sisäisen aatteellisen palon innoittamana.