Kuntavaalien ehdokaslistat on jätetty eilen. Olen koettanut haeskella netistä tähän mennessä julkaistuja tietoja. Rovaniemellä Keskusta onnistui, puolueen yleinen vaikea tilanne huomioiden, sangen hyvin ehdokashankinnassaan. Keskustalla on 67 ehdokasta ja sen kanssa vaaliliitossa olevalla KD:lla 6 ehdokasta, eli yhteensä listalla on 73 ehdokasta. Maksimimäärä olisi 76 ehdokasta, ja kai nyt vaalien siirtyessä
 
En ole erityisen ilahtunut siitä, että vaaleja siirrettiin. Vuosi oli aikaa valmistautua koronavaalien pitämiseen. Toivottavasti lisätänä aikana onnistutaan hoitamaan vaalivalmistelut niin hyvin, että vaalit voidaan pitää turvallisesti touko-kesäkuussa.
 
Kuten olen aikaisemmin jo kertonut, en ole ehdokkaana näissä vaaleissa. Olin vuosina 2008 ja 2012 kuntavaaleissa Kemijärvellä ehdolla ja tulin molemmilla kerroilla valituksi. Se riittää minun osaltani. Listoja selaamalla huomaan, ja toki jo entuudestani tiesin, että minulla on paljon ystäviä ja tuttavia ehdokkaana eri puolilla maata. En ala tehdä mitään kattavaa luetteloa kaikista niistä ihmisistä, joita mielestäni kannattaisi äänestää, koska joku unohtuisi kuitenkin pois. Koetan monia ystäviäni autella parhaani mukaan taustalla tulevissa vaaleissa.
 
Otan tässä yhteydessä esille vain ystäväni Terhi Haapaniemen, joka on ehdokkaana Helsingissä. Jos koronatilanne mahdollistaa, niin ajatukseni on mennä hänelle kampanja-avuksi vaaliviikoille Helsinkiin. Mutta katsotaan nyt, miten tämä menee. Voin suositella helsinkiläisille Terhin äänestämistä.
Valinnat_4469.jpg
Terhi on kotoisin Satakunnan maaseudulta, mutta asunut jo 15 vuotta Helsingissä. Hänellä on pitkä kokemus politiikan maailmasta, mutta hän ei ole koskaan aiemmin ollut ehdokkaana missään vaaleissa, ja nyt kun lähti ehdolle, niin ei lähtenyt vain "listan täytteeksi", vaan tosissaan.
Terhi on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri, pääaineena valtio-oppi, sekä ammatillinen opettaja. Olen työskennellyt Terhin avustajakollegana aikanaan eduskunnassa ja hetken myös Keskustan ministeriryhmässä. Terhillä on kuitenkin laaja kokemus myös politiikan ulkopuolisesta maailmasta ja työtehtävistä, mitä pidän erittäin tärkeänä. Keskustalainen puoluevakaumus ei tullut hänelle kodin perintönä, hänen edesmennyt äitinsä oli aktiividemari ja isä on valittu kotiseurakuntansa kirkkovaltuustoon Kokoomuksen listalta.
Minulle on ollut suuri ilonaihe, että olen saanut ystävystyä Terhin ja myös hänen EU-komissiossa työskentelevän sisarensa kanssa. Henkilökohtaisessa elämässäni Terhi on ollut minulle suureksi avuksi ja tueksi, etenkin vuosi sitten, kun jouduin olemaan yli neljä kuukautta Helsingissä. Kun koronan alkaessa kyläilytkin loppuivat, niin kävin monesti Punavuoressa istumassa Terhin terassilla syömässä hänen tekemiään ruokia työpäivän päätteeksi. Olen iloinen, että olen saanut nyt palata Lappiin, mutta lähden mieluusti Helsinkiin tekemään Terhille vaalityötä, jos se on parin kuukauden päästä mahdollista.
Terhin sivuja seuraamalla voitte tutustua hänen ajatuksiinsa ja vaaliteemoihinsa!