27537366_10156031977107114_681268929_o.j

(Kuvassa olen Susannan kanssa Brysselissä Euroopan parlamentin kokoussalin lehterillä.)

Kirjoitin taannoin, että eräät tahot ovat pyytäneet minua harkitsemaan ehdokkuutta kesän 2019 Euroopan parlamentin vaaleissa. En ole millään muotoa vielä tehnyt päätöstä asian suhteen, mutta realistina minulla ei ole kovin suuria kuvitelmia läpimenomahdollisuuksista valtakunnallisissa vaaleissa. Ainakin se vaatisi valtavan työn, kattavan ja asialleen omistautuneen tukiverkon ympäri maata sekä myös aika paljon taloudellista panostusta.

Tietenkin jos lähtisin, niin lähtisin tosissaan, taistelemaan niiden arvojen puolesta, joiden varassa tämä maa on noussut ja selviytynyt kovienkin aikojen läpi. Niitä tarvitaan EU:ssakin niin kauan kuin Suomi siellä on mukana. Mutta olen tehnyt aika monta kampanjaa näiden vuosien aikana, ollut mukana myös valtakunnallisissa kampanjoissa, ja tiedän, mitä se vaatii. Tiedän myös, mitä politiikka pahimmillaan on. Haluanko koko elämäni siihen käyttää? Olletikin, kun edustamani arvot tuntuvat olevan jatkuvasti tappiolla, ajoittain omissakin viiteryhmissäni.

Vaikka minua moni pitää kovin omanarvontuntevana ja itsepäisenä, niin kyllä oman puutteellisuutensa joutuu monesti tunnustamaan. Se tekee nöyräksi. Valehtelisin toki, jos sanoisin, ettei asia minua kiinnostaisi. Olisihan jo huikea kokemus sinällään olla mukana valtakunnallisessa kampanjassa ja mittauttaa, onko edustamilleni arvoille vielä tässä maassa kannatusta. Ja kun olen vuodesta toiseen ollut toisille tekemässä vaalityötä, niin tokkopa olisi itsekyyttä kerran itsekin yritää. Luullakseni minun profiilillani voisi olla mahdollista myös kerätä Hannu Takkulalta ja Paavo Väyryseltä jääviä ääniä ainakin jonkin verran. Keskeisissä arvokysymyksissähän meillä on samanlainen näkökanta asioihin.

Kokemus on kuitenkin osoittanut minulle, että valtakunnallinen vaalityö vaatii menestyäkseen todella paljon. Ennen kaikkea kattavan, asialleen omistautuneen verkoston ihmisiä tekemään työtä. Minulla ei ole liian ruusuisia kuvitelmia siitä. Se vie suunnattomasti aikaa ja vaivaa, joka on pois toimista, usein myös omalta ammatilliselta uralta, omilta läheisiltä ja - usein myös omasta lompakosta.

Mutta pohditaan nyt vielä kaikkea. Selvää on kuitenkin, että joka paikkaan ei kannata olla tunkemassa. En ollut ehdokkaana viime kuntavaaleissa Rovaniemellä ja jään nyt myös seurakuntavaaleista pois. En ole myöskään eduskuntavaaleissa 2019 mukana. Maakuntavaaleja pidän mahdollisena, jos ne oikeasti joskus tulevat. Muuten kaikki auki. Kiitos joka tapauksessa kaikesta kannustuksesta, mitä olen tähän mennessä saanut!