Kuntavaalit tulevat. Olen saanut jonkun verran yhteydenottoja sen suhteen, olenko lähdössä ehdokkaaksi näissä vaaleissa ja jos olen, niin missä.

Olen ollut ehdokkaana kuntavaaleissa Kemijärvellä vuosina 2008 ja 2012, ja tullut molemmilla kerroilla valituksi.

Luulen, että se tie osaltani on kuitenkin jo käyty. Olen kokenut, että pystyn monissa muissa tehtävissä toimimaan paremmin Kemijärven ja Itä-Lapin hyväksi kuin kunnallispolitiikan kautta. Erityisen kiitollinen olen siitä, että olen voinut useiden kirja- ja näytelmähankkeiden kautta vaalia ja tallettaa itälappilaista kulttuuriperimää. Tämä rooli on ollut minulle paljon miellyttävämpi kuin kaupunginvaltuutetun rooli.

Vakavammin olen pohtinut ajatusta, että lähtisin ehdokkaaksi Rovaniemellä. Minulla on ollut toinen asunto Rovaniemellä yli 14 vuotta ja olen ollut Rovaniemellä kirjoilla vuosina 2014–19 ja toiminut mm. Rovaniemen kirkkovaltuuston puheenjohtajana.

Vaikka joku poliitikko sanoikin minulle Rovaniemelle muutettuani, että et sinä ole oikea rovaniemeläinen, niin olen kuitenkin päässyt Rovaniemellä kirkkovaltuustoon ja Osuuspankin edustajistoon ihan hyvällä kannatuksella, ja eurovaaleissa sain Rovaniemellä 1.780 ääntä.

Tiedostan myös sen, että suomalaisessa vaalijärjestelmässä ehdokaslistojen kattavuus on vaalimenestyksen kannalta tärkeä asia. Jokainen listan asettaja pyrkii saamaan laajalti ääniä keräävän ehdokasjoukon omalle listalleen.

Minulle on sanottu, että vaaleissa voisin näyttää, miten edustamillani arvoilla ja kovalla vaalityöllä vielä on mahdollista kerätä kannatusta. Myönnän auliisti, että minua huvittaisi käydä oikein kunnon vaalikampanja ja koettaa saada reippaasti ääniä. Pidän vaalikampanjoiden käymisestä, olen talkoillut elämässäni aika monet vaalit. Ja myönnän ihmisluonnon olevan sen verran pieni, että kun mietin kaikkia niitä tahoja, jotka ovat kuluneina vuosina minua, edustamiani arvoja ja toimintatapoja vähätelleet ja vastustaneet, niin ehkä olisin saanut hitusen motivaatiota myös siitä, että pääsisin samalla hieman näyttämään. Tunnistan jonkunmoisen kilpailuvietin sisälläni.

Olen saanut myös kannustusta lähteä Rovaniemellä kuntavaaleihin sen johdosta, että hyvä äänimäärä Lapin pääkaupungissa voisi ajaa minua hyviin asemiin vuoden 2023 eduskuntavaalien suhteen.

Mutta vaaleissa ei ole kyse siitä, että näytetään, kuinka paljon saa ääniä. Eikä vaaleissa ole – ei ainakaan saisi olla – kyse vain omasta urakehityksestä tai joidenkin tulevien vaalien ennakoimisesta. Kyse on ihmisten asioiden ajamisesta, kuntavaaleissa juuri oman kotikunnan ja kotikaupungin ihmisten edunvalvonnasta, lähipalveluista, lähiympäristöstä, lähidemokratiasta.

Ja toki minua nämä asiat kiinnostavat. Mutta uskon, että Rovaniemellä saadaan kattava ehdokaslista aikaiseksi ilman minuakin. Rovaniemen ja Lapin asioita pystyn hoitamaan tällä hetkellä ihan riittävästi esim. kirkolliskokousedustajan tehtävissä.

Enkä ole missään ilmoittanut, että tavoitteeni olisi päästä eduskuntaan. Olinhan siellä sitä paitsi töissä jo lähes kahdeksan vuotta.

Kun tulin mukaan puoluetoimintaan 15-vuotiaana, niin melkein heti alettiin erilaisia poliittisia toimiani analysoida siinä valossa, että motiivinani on saada hyvät asetelmat seuraaviin eduskuntavaaleihin. Vuoden 2003 eduskuntavaalien yhteydessä monet pitivät varmana, että minulla on joku valtava hinku päästä vuoden 2007 eduskuntavaaleihin. Kieltäydyin kuitenkin esityksistä ehdokkaaksi, kuten myös vuonna 2011, 2015 ja 2019. Vuoden 2023 eduskuntavaalien suhteen en ole päättänyt mitään. Voin kuitenkin sanoa, että pystyn olemaan ihan tyytyväinen elämääni, vaikken olisi koskaan kansanedustaja tai edes ehdokkaana sellaiseksi.

Olen kuullut joskus annettavan runollisen neuvon: ”Pitää toimia niin kuin sydän sanoo.” Minä en ole aina omassa elämässäni toiminut siten – en tiedä, onko se ollut pidemmän päälle hyvä vai huono asia. Tällä kertaa kuitenkin toimin niin.

En ole käytettävissä kuntavaaleissa ehdokkaita asetettaessa.

Tulen toki seuraamaan vaaleja mielenkiinnolla ja omalla vaatimattomalla panoksellani yksityishenkilönä tukemaan joitakin ystäviäni, jotka ovat ehdokkaana eri puolilla Suomea. Pysyn kirjoilla ainakin toistaiseksi kotikaupungissani Kemijärvellä.

Toivon, että kaikki äänioikeutetut käyttävät ääntään. Demokratia on kalliilla hinnalla taisteltu oikeus ja äänestäminen on arvokas kansalaisvelvollisuutemme.