Kevät on jälleen siinä kohtaa, että aloitamme pääsiäisen vieton. Läntisessä maailmassa, kaikesta maallistumisesta huolimatta, Jeesuksen elämänvaiheisiin liittyvät suuret juhlat rytmittävät yhtä vuotemme kulkua. Tärkeimpänä ovat joulu ja pääsiäinen.

Niillekin ateisteille, jotka valittavat kristinuskon näkyvästä roolista yhteiskunnassamme, kelpaavat kyllä kristillisten juhlapyhien johdosta vietettävät vapaapäivät.

Toivoisin, että me kaikki pysähtyisimme pääsiäisen äärellä muistamaan, miksi kyseistä juhlaa vietetään. Sen kahta suurta raamatullista merkitystä - Egyptissä tapahtuneen juutalaisten orjuuden päättymistä Vanhan Testamentin aikana, sekä Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta, jolla ihmiskunta on päästetty synnin ja kuoleman orjuudesta Uuden Testamentin, uuden liiton, perustana.

Tästä jälkimmäisestäkin historiallisesta tapahtumasta on lähes kaksi tuhatta vuotta. Sen merkitys on kuitenkin edelleen yhtä väkevä. Se ei ole vain historian kulussa sattunut tapaus tai edelleen meitä puhuttavan ihmiskunnan suuren opettajan kuolema, vaikka toki pääsiäisen tapahtumissa on kyse myös niistä.

Pääsiäisen merkitys on ennen kaikkea sen ajankohtaisuudessa. Pääsiäisen tapahtumat ovat totta tänäänkin. Jeesuksen kärsimystie on se tie, jolla myös me voimme käydä, iankaikkiseen elämään luottaen. Meidänkin syntimme on Golgatan verellä pestävissä, kun vain uskomme sen omalla kohdallamme todeksi. Kenenkään ei ole pakko uskoa. Meille käy uskomme mukaan. Mutta kannattaako turvata omiin voimiin kuoleman hetkellä? Vai sittenkin Häneen, joka on jo kuoleman voittanut?

Vuosi sitten minulla oli tilaisuus käydä Israelissa ja nähdä omin silmin monia Jeesuksen elämänvaiheiden tapahtumapaikkoja, Betlehemistä Jerusalemiin, seimestä ristille, ensimmäisestä joulusta ensimmäisestä pääsiäiseen.

Risti - hirvittävän kuolemantuomion täytäntöönpanovälineen muoto - ei merkitse kristityille kuolemaa, vaan elämää. Kristuksen hauta on tyhjä. Muiden uskontojen perustajat lepäävät kuolleena haudoissaan. He saattoivat saada paljon kannattajia puolelleen ja opettaa monenlaisia asioita, mutta yhtä kaikki he kuolivat kerran. Jeesus Kristus nousi kuolleista ja palaa kerran hakemaan omiaan. Kumpaan joukkoon me silloin haluamme kuulua?

 "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän." (Ap.t. 1:11)

Siunattua Pääsiäistä!