20210610_213206%20%E2%80%93%20kopio.jpg

Vaalit tulevat. Vaalikampanjoinnissa tärkeintä ei ole raha, vaan ihmiset ja se, miten ihmiset sitoutuvat ja innostuvat kampanjan sanomaa viemään eteenpäin. Kuitenkin näkyvyys ja uskottava kampanjointi vaatii myös taloudellista panosta. Jonkin verran vaalimateriaalia on painettava, samoin tilaisuuksien järjestelyt, tarjoilut jne. maksavat.

Minulla ei ole takanani suuria, eikä juuri pieniäkään vaalirahoittajia. Joillakin on tukena varakkaita puolueosastoja ja kunnallisjärjestöjä, minulla ei ole. Sen vähän, mitä omista tuloistani verojen, yelien ja alvien maksujen jälkeen jää käteen, toki tähän käytän. Ja ehkä omaisiltanikin joku roponen tulee. Muu on kansan karttuisan käden varassa.

Ystäväni, Rovaniemen kaupunginhallituksen pj. Susanna Junttila, ja minä olemme molemmat ehdokkaana ensi kevään eduskuntavaaleissa, ja otamme vaalirahoitusta vastaan tukiyhdistyksemme Nouseva Maaseutu ry:n kautta. Yhdistyksen kautta hoidetaan meidän molempien kampanjaa. Jos haluat tehdä lahjoituksen, niin sen voi tehdä yhdistyksen tilille. Viestikenttään on hyvä mainita, kummalle kampanjalle rahoitus on tarkoitettu (”Susannan kampanjaan”/ ”Jannen kampanjaan”).

Meillä on pääasiallisesti erilliset kampanjat, vaikka käytämme samaa tukiyhdistystä. Painatamme kuitenkin yhteisen vaalilehden, jonka jakelun laajuus riippuu siitä, kuinka paljon tukea saamme kerättyä. Myös tämän lehden tekoon, joka palvelee meidän molempen vaalityötä, on mahdollista tehdä lahjoitus tämän tilin kautta.

Yhdistyksen tili on: Nouseva Maaseutu ry., FI41 5649 0120 0797 81 (Osuuspankki)

Suoraan puhuen – minulle on äärimmäisen vaikeaa ”kerjätä” tai yleensä pyytää edes apua keneltäkään, koen sen ahdistavana. Ehkä se johtuu perisuomalaisesta kasvatuksesta, että ”auta itse itseäsi”, ja niin olen yleensä elämässä tehnytkin. Käsitän toisaalta myös sen, että tässä kampanjassa ei ole kyse pohjimmiltaan minusta. Kyse on työstä Lapin puolesta ja niistä perinteisistä suomalaisista ja maalaisliittolaisista arvoista, joiden pohjalta moni on sukupolvien ajan koettanut isänmaata rakentaa. Olen yli 20 vuotta tehnyt kampanjoita eri henkilöille, ja näissä vaaleissa sattuu olemaan minun vuoroni olla mukana.

Minulla on myös useita kirjoittamiani kirjoja myytävänä, joita ostamalla voi tukea vaalikampanjaa. Esim. Kaikuja Kemijärveltä, osa 3, jossa on mukavia pieniä kertomuksia kotiseutuni historiasta usean vuosisadan ajalta, hinta 20 e + postikulut.