Kun isoäitini Else Kaisanlahti täytti aikanaan 75 vuotta, kirjoitin kirjan Matkalla hänen elämänvaiheistaan ja erityisesti hänen tekemistään koti- ja ulkomaanmatkoista ja niillä koetuista sattumuksista. Se on ensimmäinen painettu kirjani, olkoonkin, että omakustanteena. Nyt, kahdeksan vuotta myöhemmin, kirjan teksti tuntui tietysti monin paikoin puutteelliselta ja vähän lapselliseltakin. Olinhan tuolloin vasta 22-vuotias ja tässä välissä olen kirjoittanut kymmenkunta muuta kirjaa.

Olen ottanut kirjasta nyt laajalti täydennetyn uusintapainoksen. Kirja ei ole missään yleisesti myynnissä, mutta ystävät ja tuttavat, joilla aihe kiinnostaa, voivat lunastaa tätä 250-sivuista kirjaa minulta 20 eurolla painatuskulujen peittämiseksi, esim. sähköpostitse: janne(at)jannekaisanlahti.net

Else%20lukee%20kirjaa.jpg
Kuvassa  Else on lukemassa kirjaansa.

* * *

Kirjan toisen ja uudistetun painoksen alkusanat kuuluvat seuraavasti:

ALKUSANAT TOISEEN JA UUDISTETTUUN PAINOKSEEN

Tämä isoäitini kunniaksi kirjoittamani 75-vuotisjuhlakirjan ensimmäinen painos oli ensimmäinen julkaistu kirjani. Tämä kirja ei tullut tietenkään yleiseen myyntiin, vaan kirjoitin sen syntymäpäivälahjana isoäidilleni ja lähinnä sukulaiset ja ystävät hankkivat sitä luettavakseen. Tämän jälkeen olen kirjoittanut useita muita kirjoja, joita peräti joku yhdistys on silloin tällöin suostunut kustantamaankin. Toivoakseni olen ainakin jonkun verran kehittynyt kirjoittajana kuluneiden vuosien aikana.

Kesällä 2015 tuntui aiheelliselta päivittää kirjaa sellaiseksi, että se voisi antaa paremman kuvan isoäitini elämänvaiheista. Laajensin kuvauksia ja toin enemmän esiin kertomuksia isoäitini sukutaustasta ja hänen elämänsä tapahtumista. Korjasin myös eräitä asiavirheitä suvun historiasta. Arvostan sitä, että isoäitini ei ole koskaan vaatinut minua kaunistelemaan elettyä elämää ja suvun vaiheita. Olen joskus saanut palautetta teksteistäni, että tätä tai tuota asiaa ei olisi saanut kertoa. Isoäitini on tuolloin kannustanut ja rohkaissut minua suorapuheisuuteen. Ketään en ole halunnut tälläkään kirjalla loukata.

Muokkasin myös kirjan kieliasua mielestäni paremmaksi. Lisäksi olen kertonut perheeni tapahtumista ensimmäisen painoksen julkistamisen jälkeen sekä kuvaillut sittemmin tehtyjä koti- ja ulkomaanmatkoja. Viettäessään 75-vuotisjuhliaan oli Else käynyt 27 eri valtiossa, mutta kesään 2015 mennessä määrä on noussut jo kolmeenkymmeneenkahdeksaan.

Kun Else täytti tänä kesänä 83 vuotta, kirjoitin: Siitä sukulaislaumasta, joka vaihtelevalla menestyksellä koetti minua kasvattaa, on mummini panos varmasti ollut merkittävin. Kaikki tärkeimmät elämäni periaatteet ja vakaumukset, poliittista ideologiaa lukuun ottamatta, olen omaksunut häneltä.”

Kemijärvellä, 29.7.2015

Janne Kaisanlahti