Pitämäni alkuhartaus Kemijärven seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksessa 17.12.2024:
Hyvä kokousväki!
Katsoin Netflixistä viime viikolla ensimmäisen joulun tapahtumista ja sitä edeltävistä vuosista kertovan elokuvan, jonka nimi oli lyhyesti: Maria. Elokuva oli monin tavoin koskettava ja toisin kuin moni nykyään tehty elokuva tai muu draaman tuote, se pyrki melko tarkasti noudattelemaan sitä kuvausta, mitä Marian elämästä ja Jeesuksen syntymästä kerrotaan Raamatussa ja apokryfikirjoissa.
Monet kriitikot ovat kyllä elokuvaa arvostelleet, mutta yleensähän on niin, että jos joku elokuva ei ole arvostelijoiden mieleen, niin tavallinen kansa siitä kyllä pitää. Sanoihan jo Spede Pasanen aikanaan, että kun hän ei saanut säätiöltä tukea eikä kulttuuri-eliitin arvostusta, niin täytyi alkaa tehdä sellaisia elokuvia, joita ihmiset käyvät katsomassa, että niitä kannattaa tehdä.
No, yhtä kaikki, oli iloinen yllätys, että vielä nykyaikanakin isolla rahalla voidaan tehdä kansainväliseen levitykseen elokuvia, joissa Raamatun sanomaa ei vääristellä tai koeteta sopeuttaa tämän maailman menon ja sen hengen mukaiseksi. Elämmehän aikaa, jolloin monenlaista historian uudelleenkirjoitusta tapahtuu.
Elokuvassa Juudean kuningas Herodesta, meille tiernapojista ja Betlehemin lastenmurhista tuttua historian julmaa hahmoa, esitti kuuluissa brittiläinen tai oikealle walesiläinen veteraaninäyttelijä Anthony Hopkins. Moni ehkä muistaa hänet myös paavi Benedictuksen roolista eräässä toisessa elokuvassa.
Elokuvan keskeinen hahmo on nimensä mukaisesti Maria, joka Raamatun todistuksen mukaisesti ottaa Jumalan tahdon vastaan. Luukkaan evankeliumin sanoin:
"Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: 'Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi. Ja katso, sinun sukulaisesi Elisabet, hänkin kantaa kohdussaan poikaa vanhalla iällään, ja tämä on kuudes kuukausi hänellä, jota sanottiin hedelmättömäksi; sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.' Silloin Maria sanoi: 'Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan'. Ja enkeli lähti hänen tyköänsä."
Elokuvassa oli toki joitakin kohtauksia, jotka olisi voinut jättää siis poiskin, jos tarkoitus oli olla uskollinen kristillisille lähteille ja perinteille. Marian isä Joakim kuoli elokuvassa väkivaltaisesti hieman epämääräisen kahakan yhteydessä vähän ennen Jeesuksen syntymää. Kuitenkaan tällaista ei ole missään vanhoissa kirkollisissa lähteissä mainittu. Päinvastoin, vanha perimätieto kertoo, että Marian vanhemmat elivät tuon ajan oloissa melko korkeaan ikään, isä 80-vuotiaaksi ja äiti 79-vuotiaaksi. Voisi kuvitella, että jos Jeesuksen isoisän kuolemaan liittyisi jotain epätavallista, niin siitä olisi säilynyt myös perimätietoa.
Vaikka pääsiäinen onkin kristikunnan suurin juhla, niin sen perustahan laskettiin ensimmäisen joulun tapahtumissa, kun Jeesus syntyi ihmiseksi ja aloitti maanpäällisen elämänsä.
Ja tämä joulun ihme, jumalallinen neitseestäsyntyminen, on myös uskomme perusta samoin kuin ylösnousemuskin. Jos typistämme nämä asiat vertauskuviksi, katoavat syntiinlankeemus ja syntien sovituskin todellisuudesta. Silloin koko usko, monista hyvistä eettistä ja moraalisista ohjeistaan huolimatta menettää perustansa.
Jeesuksen syntymä ja kuolema, samoin kuin Eedenin syntiinlankeemus, on uskottava historiallisiksi tosiasioiksi, jotka voivat uskon kautta tulla merkityksellisiksi myös jokaisen ihmisen omalla kohdalla. Jeesus ei ollut vain ihmiskunnan suurin opettaja. Hän oli ja on Jumalan ainosyntyinen Poika, joka syntyi Marian kautta ihmiseksi.
Tämä ei ole minun vaan joidenkin minua paljon syvällisemmin teologiaa ymmärtävien ajatus. Mutta tämä tunnettu johtopäätös on hyvä muistaa. Jos emme usko Jeesuksen jumalalliseen alkuperään, teemme hänestä valehtelijan. Ja jos ihminen väittää olevansa Jumalan Poika, mutta ei sitä olisi, niin silloin hän ei suinkaan olisi mikään suuri ajattelija ja filosofi, vaan huijari tai mielisairas.
Myös neitseestä syntyminen on yksi näistä luovuttamattomista opinkappaleista.
Netissä kiertää sellainen vitsi tai meemi, jossa juutalainen raskaana oleva teinityttö koettaa selittää vanhemmilleen, että en minä ole ollut miesten kanssa, että tämä tuli itsestään. Ja että tästä teiniraskauden hätävalheesta, joka meni vähän liian pitkälle, syntyi tämä uskonto. Tämä on tietenkin rienaavaa puhetta, mutta monesti pilkasta löytyy viisauttakin ja siltä osin tämä muistuttaa oikeasta asiasta, että jos todella Jeesuksen syntymällä ei olisi jumalallista alkuperää, niin pohja olisi silloin uskoltamme pois.
On ymmärrettävää, että tämä opinkappale voi herättää epäilyjä. Kunnioittamani presidentti Urho Kekkonen kirjoitti päiväkirjassaan, että neitseestä syntyminen ei mahdu kenenkään päähän. Hän oli kirkossa silloisen valtionjohdon kanssa ja hänen mukaansa uskontunnustusta lausuttaessa Johannes Virolainen oli huutanut tämän kohdan hänen korvaansa. Näitä epäilyjähän meillä kaikilla voi olla, mutta niistä on vain yli päästävä ja uskottava.
Kun katsoin tuota elokuvaa, niin jälleen tuli mieleeni asia, josta olen joskus puhunut ja saanut monenlaista palautetta.
Me luterilaiset helposti torjumme kaikenlaisen Mariaan kohdistetun huomion ja pidämme sitä katolilaisena oppina, jota meidän tulee vieroksua. Ja totta onkin, että katolisella kirkolla on sellaista dogmatiikkaa Mariaan liittyen, jota meidän voi olla vaikea hyväksyä, eikä tarvitsekaan hyväksyä. Mutta se ei tarkoita sitä, että Maria tulisi piilottaa kokonaan. Haluaisiko Jeesus, että unohdamme hänen äitinsä?
Uskonpuhdistaja ja oppi-isämme Martti Luther vastusti vääränlaista Mariaan kohdistettua huomiota ja oppeja, joita ei löytynyt Raamatusta, mutta ei vaatinut Mariaa pois kirkoistamme ja uskonelämästämme. Päinvastoin, hän esimerkiksi halusi Marian kuvan pidettäväksi Wittenbergin kirkossa, kun kiihkomielisimmät reformaation opetuslapset olivat kantamassa sitä pois.
Luther säilytti Ave Marian rukouskirjassaan ja kirjoitti perusteellisen tutkimuksen Marian ylistysvirrestä, jota ympäri maailmaa arvostetaan syvällisenä hengellisenä tutkielmana. Mariasta Luther on mm. kirjoittanut: ”Jos haluaa oikein kunnioittaa Mariaa, ei tule asettaa häntä eteensä ja katsoa yksin häneen, vaan hänet tulee asettaa Jumalan eteen ja paljon Jumalan alapuolelle ja riisua hänet kaikista hyveistä ja katsoa vain (kuten hän itse katsoo) hänen mitättömyyteensä. Silloin on ihmeteltävä Jumalan ylitsevuotavaa armoa, hänen, joka niin runsaasti ja armollisesti katsoo tuollaiseen vähäiseen, mitättömään ihmiseen ottaa hänet suojaansa ja siunaa häntä. Tämä näyn tulee saattaa sinut rakastamaan ja ylistämään Jumalaa hän armostaan ja tulee innoittaa sinua panemaan kaikki hyvä sellaisen Jumalan tiliin, joka katsoo niin armollisesti vähäisiin, halveksittuihin, mitättömiin ihmisiin eikä väheksy heitä. Näin tulee sinun sydämesi vahvistua uskossa, toivossa ja rakkaudessa Jumalaan.”
Rukoillaan.
Rakas Jumala. Kiitos, että tulit ihmiseksi Pojassasi Jeesuksessa Kristuksessa, ja että saamme seurata Hänen tietään Betlehemistä Golgatalle, sielujemme pelastukseksi ja elämämme suurimmaksi lahjaksi. Siunaa, Taivaallinen Isämme, tämä kirkkovaltuuston kokous ja johdata päätöksiämme, että ne koituisivat seurakuntamme ja Kemijärven menestykseksi. Tätä pyydämme Pyhän Poikasi, Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.
keskiviikko, 18. joulukuu 2024