Ystäväni laittoi minulle linkin HOK-Elannon vaalien tuloksista. Niin on taas yhdet vaalit takanapäin. En toki lappilaisena tullut valituksi uusmaalaisten vaaleissa (jos olisin, niin sitten olisi varmaan kannattanut pohtia vaalipiirin vaihtoa muissakin vaaleissa!), mutta kiitän nöyrästi jokaisesta 139 äänestä. Neljä vuotta sitten sain muistaakseni 134 ääntä, eli muutama tuli lisää. Tulin listallamme sijalle 18., eli 17 uusmaalaista keskustalaista sai enemmän ääniä kuin minä ja 41 vastaavasti vähemmän.

Vaikka Keskustan listan ehdokasmäärä pieneni, niin kannatus kasvoi ja Keskusta sai 6,3 % kannatuksella yhden lisäpaikan (kolmesta neljään). Vastaavasti SDP:n vaaliliitto ja Kokoomus-RKP-KD vaaliliitto menettivät kumpikin kaksi paikkaa. Perussuomalaiset ja Vasemmistoliitto ja sitoutumaton vaaliliitto voittivat yhden paikan, Vihreät pysyivät ennallaan.

Erityisesti mainittakoon, että vaikka Helsinki/Uusimaa ei ole Keskustalle kovin vahvaa aluetta keskimääräisesti, niin valtioneuvos Matti Vanhanen sai koko vaaleissa toiseksi eniten ääniä.

Vaalitoiminta ja kampanjointi on minulle osin harrastusta, mutta tietysti se on myös otettava vakavasti niin, että tukee aidosti hyvinä pitämiään ehdokkaita ja jos itse saa luottamustoimia, niin hoitaa ne tosissaan ja asioihin perehtyen. Siksikään ei joka vaaleihin kannata työntyä. Mutta vaalit toteuttavat demokratiaa ja sitä voi palvella monin tavoin - ehdokkaana, kampanjaväkenä tai ainakin äänestäjänä.

Julkisissa vaaleissa olen ollut ehdokkaana muistini mukaan seuraavasti: seurakuntavaaleissa 2006, 2010, 2014 ja 2022. Niissä olen tullut joka kerta valituksi. Kirkolliskokoukseen oli ensi kerran ehdolla 2008, jolloin jäin listan 3. varasijalle - 2012, 2016, 2020 ja 2024 olen tullut valituksi. Maallisella puolella olin ehdokkaana kuntavaaleissa 2008 ja 2012, ja toimin kaupunginvaltuutettuna 5,5 v., mutta erosin tehtävästä paikkakunnan vaihtumisen vuoksi. Aluevaaleissa 2022 tulin valituksi. Pohjolan Osuuspankin vaaleissa olen tullut valituksi kolmesti: 2013, 2017 ja 2021. Ja näissä HOK-Elannon vaaleissa olen ollut mukana tosiaan kahdesti tulematta valituksi, 2020 ja 2024. Isommissa vaaleissa en ole tullut valituksi, mutta keräsin Kepulle ääniä listan tilkkeenä EU-vaaleissa 2019 ja eduskuntavaaleissa 2023.

Nyt ehdokkuudet saavat vähäksi aikaa kohdaltani kuitenkin jäädä. Ei elämä voi olla vain luottamustehtäviä. Ja olenhan luvannut Viljalle, että kun hänestä ei tullut kansanedustajan kummityttöä, niin sentään tohtorin kummityttö. Katsotaan, täyttykö sekään lupaus :D

Aluevaltuuston sekä Lapin pelastus- ja valmiuslautakunnan kautta on jäljellä vielä reilu vuosi. Tuleviin kunta- ja aluevaaleihin etsin ja tuen hyviä ehdokkaita, mutta en ole itse mukana. Myös Suomen Keskustan puoluevaltuusto, jossa olen toiminut 2010-12 ja 2020-24 jää tällä erää tähän kesäkuussa päättyvään kauteen. Vasta alkavassa kirkolliskokouksessa on toki paljon työtä edessä.

Ja tulevat viikot menevät tietysti vaalityön merkeissä, kun koetamme saada Katrin Euroopan parlamenttiin Suomen etujen puolustajaksi. Kerttu Saalastin sanoin: "Vaalit ovat aina edessäpäin!"