Kerron tässä lyhyesti Israelin-matkani vaiheista.

Tiistaina 15.3. lähdimme aamulla retkelle Pohjois-Galilean ja Golanin alueelle. Yöllä oli satanut ja tälle seudulle tyypillisesti aamulla taivaalla näkyi niin sadepilviä kuin toisaalla taas kirkasta taivasta. Säätila vaihtuu hyvin nopeasti.

Oppaamme, arkeologi Ariel Livson on kertonut paljon alueen historiasta ja siitä, kuinka Raamatun kertomukset käyvät yhtäpitävästi toteen kaivausten kanssa. Löydöt vahvistavat Raamatun tapahtumapaikat tosiksi.

Ajoimme ensin Autuuksien vuorelle, jossa Jeesuksen kerrotaan pitäneen vuorisaarnansa. Paikalla on nyt katolinen kirkko ja nunnaluostari sekä kaunis puutarha. Seurueemme lauloi seurueeseemme kuuluvan kanttorin johtamana kirkossa "Maa on niin kaunis". Genessaretinjärvelle avautuivat upeat maisemat. Puutarhassa rovasti Yrjö Niemi piti meille hartauden mm. aiheesta: "Autuaita ovat murheelliset..." - Nykyään kun surua koetetaan välttää ja paeta, lapsia jopa ei tuoda hautajaisiin, kun pelätään, että he järkyttyvät. Vaikka surukin on luonnollinen osa elämää.

Laskeuduimme Hulan laaksoon. Siellä on aikanaan käyty taisteluita etenkin Israelin itsenäisyyssodassa. Alueella on ollut ennen paljon suota, mutta sitä on nyt suurelta osin kuivattu viljelysmaaksi. Siellä on edelleen runsaasti turvevarantoja. Suoalueella elää myö spaljon erikoisia eläimiä, kuten jättiläiskilpikonnia, suokissoja ja egyptiläinen faaraorotta. Tien varrella näkyi myös runsaasti lehmiä laitumella. Täällä kuulemma lihakarjakin on pääasiassa vapaana ulkona. Monien lehmien päällä istui lintoja, ns. lehmähaikaroita.

Golanin kukkulat kuuluvat nykyään Israelilla, vaikka maailma on vaatinut, että Israelin pitäisi luovuttaa ne takaisin Syyrialle. - Mikä strateginen merkitys sillä olisikaan, jos Israelille vihamielinen maa saisi nuo korkeat kukkulat itselleen ja sieltä asemat juutalaisvaltiota kohti? Oppaamme kertoi, että Neuvostoliitto oli vaatinut eräässä YK:n kokouksessa Israelia vetäytymään Syyriasta. Tuohon Israelin lähettiläs oli vastannut, että peräännymme heti, kun te vetäydytte esimerkiksi Karjalasta ja Petsamosta. - Nyt ei kyllä kukaan vaadi Israelia vetätymään Golanilta. Olisiko parempi, että nämäkin alueet olisivat nyt Syyrialla ja siis joko Assadin hallinnon tai ISIS:in terroristien käsissä?

Danin lähteillä kävimme katsomassa runsasta vehmasta kasvillisuutta ja virtaavia vesiä (Jordan-virran alkulähteillä). Siellä oli mm. se kuuluisa kultaisen vasikan temppeli, tai oikeastaan sen rauniot. Samoilla seuduin oli myös ikivanha kaupunginportti, jonka läpi kantaisä, Vanhan Testamentin Abraham, on aikanaan kävellyt.

Näköalapaikalta katselimme maisemia Syyrian puolelle. Rauhalliselta näytti, vaikka on tuossa rajan lähelläkin kuulema taisteluita ollut. Pysähdyimme syömään Katzrinin kaupunkiin. Se on rajan lähellä ja näimmekin siellä paljon israelilaisia sotilaita.

Sitten ajelimme Kapernaumiin - Jeesus teki siellä monia ihmetekoja ja antoi opetuksiaan. Vanhoja kaupungin raunioita on kaivettu esiin. Osa rakennuksista on Jeesuksen jälkeiseltä ajalta, joten ne eivät ole hänen käyttämiään. Eräs alkuseurakunnan ajalta peräisin oleva talo siellä myös on esillä. Sen arvellaan olevan itsensä Pietarin talo, koska alkuseurakunta kunnioitti sitä erityisenä kokoontumispaikkana. Aivan varma ei voi toki olla, onko Pietari siinä asunut. Siitä kuitenkin voi olla varma, että tässä kaupungissa he ovat asuneet ja näillä kaduilla kävelleet.

Ajelimme edelleen Genessaretinjärven rantaa pitkin. Kävimme museossa, jossa oli järven pohjalta löytyneen muinaisen veneen runko. Liekö se on uponnut lähes 2000 vuotta sitten käydyssä taistelussa, kun roomalaiset hävittivät alueen juutalaiset, ja historioitsija kertoo, että Genessaretinjärven vesi värjäytyi punaiseksi juutalaisten verestä. Paljon täällä on kärsitty.

Kävelimme lopuksi rantaa, jossa meilä oli järjestetty pääsy pieneen laivaan, jolla matkustimme takaisin Tiberiaaseen. Laivassa nostettiin Suomen lippu keulaan ja laulettiin Maamme-laulu.

Sateenkaari - Jumalan lupauksen symbooli Nooan ajalta - Genessaretinjärvellä.

Kapernaumin kaivauksilla. Vanhojen rakennusten perustuksia näkyvillä. Taustalla oletettu Pietarin talo modernin rakennuksen suojissa.