Tänään, 9.5.2020, minulla on eräänlainen merkkipäivä. Tänään tulee nimittäin 20 vuotta siitä, kun liityin 15-vuotiaana puolueen jäseneksi. Tämä valinta on määritellyt suuresti elämäni suuntaa. Olen saanut tältä kansanliikkeeltä paljon, mutta paljon se on myös minulta ottanut. Ennen kaikkea olen kiitollinen monista hyvistä ystävistä, joita minulle on järjestötoiminnan myötä annettu. En ole aina ollut tyytyväinen puolueen toimintaan, mutta parempaa vaihtoehtoa minulle ei ole. Vanhan ajan avioliiton sanoin tämä liitto on minullakin: kunnes kuolema erottaa. – Onko työni puolueessa ollut kotiseudulleni ja isänmaalle hyväksi vai pahaksi, se jääköön toisten arvioitavaksi.

Alun perin ajatukseni olla lähinnä rivimiehenä pystyttämässä Keskustan telttoja markkinoille. Vuosien myötä olen kuitenkin päätynyt toimimaan mm. Lapin Keskustanuorten puheenjohtajana, Keskustan Lapin piirin varapuheenjohtajana ja Keskustan puoluevaltuuston jäsenenä. Olen ollut keräämässä Keskustalle ehdokkaita ja ääniä lukuisissa kampanjoissa. Itsekin jonkun kerran asettunut ehdokkaaksi. Tällä hetkellä ainoa luottamustoimeni on oman kotikyläni, Levärannan Keskustan paikallisosaston sihteerin tehtävien hoitaminen.

Pitäisikö tätä kulunutta kahtakymmentä vuotta jotenkin juhlistaa? Näinä aikoina tuskin monellakaan on juhlamieltä. Koska olen noudattanut tunnontarkasti ohjeita pitää välimatkaa ja työskennellä etänä niin paljon kuin mahdollista, en ole tavannut kuluneiden parin kuukauden aikana muita kuin Katria ja eräitä työtovereitani sekä niitä henkilöitä, joita välttämättömien työtehtävien vuoksi on ollut pakko nähdä.

Virolaisen Jussin esimerkkiä seuraten voisin ainakin nostaa maljan Vichy-vettä!

Tänään 9.5. vietetään myös Eurooppa-päivää. Olisin äänestänyt EI vuonna 1994. Peruslinja on yhä sama. Mutta kun EU:ssa ollaan, niin koitetaan vaikuttaa kansallisen edun pohjalta. Ja muistetaan, että Eurooppa on muutakin kuin EU. Eurooppalaiset, länsimaalaiset arvot ja ihmiskäsitys yhdistävät meidät eurooppalaisten kansojen perheeseen. Joskus on sanottu, että kansamme arvot ovat lännestä, joskin meidän henkinen olemuksemme ja sielumme tulee idästä. Siinä lienee paljon perää.