HYVÄÄ PÄÄSIÄISEN AIKAA!

Kiirastorstaina kristikunta ympäri maailmaa kokoontuu yleensä ehtoollispöytään. Näissä poikkeusoloissa emme voi sitä tehdä. Mutta toivottavasti mielemme kääntyy silti ensimmäisen ehtoollisen tapahtumiin, ja menemme sitäkin kiitollisemmalla mielellä Herran pyhälle ehtoolliselle sitten jälleen, kun se on mahdollista.

Kiirastorstain iltana alkoi ihmiskunnan Vapahtajan tie Getsemanesta Golgatalle. Kärsimysten ja nöyryytysten tie, rangaistus, joka kärsittiin meidän puolestamme. Pääsiäinen ei ole vain kevään ja tipujen ja kananmunien juhlaa, vaikkei niissä mitään pahaa olekaan. Se on ennen kaikkea sen muistamista, että Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä on syntien anteeksisaaminen ja tie iankaikkiseen elämään. Jeesus elää!

"Hän sanoi heille: 'Olen tuskan vallassa, kuoleman tuskan. Odottakaa tässä ja valvokaa minun kanssani.' Silloin hän sanoi heille: 'Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti; olkaa tässä ja valvokaa minun kanssani'. Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi kasvoilleen maahan ja rukoili: "Isä, jos se on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä." (Matt. 26:38-39)

* * *

Minä en ole mitenkään esimerkillinen uskovainen enkä edes kovin ahkera kirkossakävijä. Mutta tavallisesti olen viettänyt kiirastorstain iltani Kemijärvellä kotikirkossani. Nyt en voi sitä tehdä, enkä edes seurata netin kautta palveluksia, koska olen ministeriössä vielä tämän illan virkatöihin liittyvissä tehtävissä. Nämä kiireiset ajat eivät katso kalenterista juhlapyhiä. Toivon, että seuraavan pääsiäisen saamme viettää kaikki rauhallisemmissa olosuhteissa, läheistemme kanssa.