Kirkolliskokouksen vaalit käydään huomenna 11.2.2020. Olen ehdolla Oulun hiippakunnassa. Olen saanut toimia nyt kaksi kautta eli noin kahdeksan vuoden ajan kirkolliskokousedustajana ja lakivaliokunnan jäsenenä. Monet asiat ovat menneet yksimielisesti laajan valmistelun ja sovittelun myötä, kuten laaja kirkkolain kokonaisuudistus, jota sain olla valmistelemassa. Mutta tiukkojakin vääntöjä on joskus ollut. Olen aikanaan puolustanut kovasta paineesta huolimatta seurakuntien itsenäisyyttä pakkoyhtymähankkeita vastaan, jonka saimme nurin, vastoin monien odotuksia.

Teologisesti edustan perinteisiä linjoja, mutta toivon samalla, että erilaiset herätysliikkeet, jumalanpalvelusyhteisöt ja muut hengelliset toimintaryhmittymät voisivat edelleenkin mahtua suuren kansankirkkomme katon alle. Kirkko tekee paljon hyvää yhteiskunnallista työtä, mutta sen tärkein tehtävä on evankeliumin julistaminen ja Jumalan Sanan esillä pitäminen sekä lähetystyön tekeminen. Se on se tehtävä, jonka Jeesus opetuslapsilleen antoi, ja käsky on edelleen voimassa.

Lyhyesti vielä omasta hengellisestä taustastani. Olen tavallinen luterilaisen kirkon jäsen. Kasvuympäristöni ei ollut erityisen uskonnollinen, mutta kirkkoon kuuluttiin ja mummi opetti minulle iltarukouksen ja laittoi minut lapsena seurakunnan kerhoon. Lukioikäisenä sain armon ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanani 10.1.2001. Sen jälkeen on kompuroitu ristin tiellä, armon varassa. Tunnistan monet puutteeni ihmisenä, mutta olen rohkaistunut olemaan käytettävissä eri luottamustehtävissä, koska kirkon pyhyys ei ole riippuvainen meistä syntisistä jäsenistä, vaan kirkon pään, Kristuksen, pyhyydestä. Seurakuntalaiset ovat valinneet minut kolme kertaa kirkkovaltuustoon ja olen saanut toimia mm. kirkkovaltuuston puheenjohtajana Kemijärvellä ja Rovaniemellä. En itse kuulu mihinkään herätysliikkeeseen jäsenenä, mutta olen ollut jonkun verran mukana uusheräyksen toiminnassa, mikä on kotiseutuni vanha perinteinen herätysliike.

Koulutukseltani olen oikeustieteen maisteri (Lapin yliopistosta). Olen pitänyt omaa lakiasiaintoimistoa ja työskennellyt myös seitsemän ja puoli vuotta eduskunnassa Eeva-Maria Maijalan eduskunta-avustajana. Arvelen, että kun kirkolliskokous käsittelee paljon lainsäädännöllisiä kysymyksiä ja käsittelyjärjestys vastaa pitkälti eduskunnan tapaa valmistella asioita, niin koulutuksestani ja kokemuksestani voisi olla hyötyä kirkolliskokouksen työskentelyssä.

Muistutan vielä, että en ole ehdokkaana hiippakuntavaltuuston vaalissa, jotka käydään samalla kertaa, vaan siis ainoastaan kirkolliskokouksen. Niinpä ne, jotka haluavat linjani ja toimintani olevan jatkossakin edustettuna kirkolliskokouksessa, voivat äänestää samalla jotain toista ehdokasta Oulun hiippakuntavaltuustoon. Paljon hyviä ehdokkaita on tarjolla!

Mitä olen kirkolliskokouksessa tehnyt kuluneella kaudella? Olen koonnut puheeni ja eräitä muita tietoja istuntokauden 2016-2020 tapahtumista kirjaseen, joka on luettavissa kotisivuillani:

https://asiakas.kotisivukone.com/files/jannekaisanlahti.ehdolla.fi/kirkolliskokouskirja.pdf
 
ehdokkaana.jpg