Olen mukana Facebookissa, ja "virallinen" profiili tarjosi mahdollisuutta kirjoittaa lyhyen tiivistelmän itsestään. Onkin aika haastavaa typistää muutamaan riviin, mitä elämästään ja ajatuksistaan haluaa kertoa. Itselleni syntyi kuitenkin alla oleva "pienoiselämäkerta."

Jos muuten olette Facebookissa, niin käykää tykkäämässä virallisesta profiilistani:

https://www.facebook.com/jkaisanlahti/

Tykkäämällä voitte seurata kannanottojani ja tekemisiäni :)

* * *

Synnyin 22.10.1984 Kemijärvellä pääasiassa vanhojen pohjoissuomalaisten sukujen perillisenä. Kävin peruskoulun ja lukion Kemijärvellä, armeijan Sodankylässä ja yliopiston Rovaniemellä. Valmistuin vuonna 2010 oikeustieteen maisteriksi. Olen työskennellyt elokuusta 2011 lähtien eduskunnassa Eeva-Maria Maijalan eduskunta-avustajana. Sivutoimisesti pidän myös lakiasiaintoimistoa ja olen kirjoittanut useita kirjoja.
 
Yhteiskunnalliset asiat ovat kiinnostaneet minua jo varhain. Liityin 15-vuotiaana Suomen Keskustan jäseneksi ja olen toiminut Keskusta-liikkeessä vuosien varrella monissa eri tehtävissä, mm. Lapin Keskustanuorten puheenjohtajana, Keskustan Lapin piirin varapuheenjohtajana ja Suomen Keskusta r.p:n puoluevaltuuston jäsenenä. Poliittinen linjani on perinteinen maalaisliittolainen alkiolais-kekkolainen politiikka. Perusarvoni ovat: koti, uskonto ja isänmaa.
 
Isoäiti opetti minulle iltarukouksen ja laittoi minut lapsena seurakunnan kerhoon, jossa opetettiin kristinuskon perusasioita. Etäännyin myöhemmin kristillisyydestä, mutta talvella 2001 sain ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanani, kun kohtasin erään tavallisen ihmisen, joka todisti Jeesuksesta niin, että se kolahti. Täydellistä minusta ei tullut ja monia virheitä olen tehnyt. Saan kuitenkin luottaa, että kaikki on lopulta Jumalan kädessä.
 
Suomen ev. lut. kirkon luottamustehtävissä olen toiminut seurakuntatasolla kirkkovaltuutettuna Kemijärvellä 2007-14 ja Rovaniemellä 2015-. Molemmissa seurakunnissa olen hoitanut myös mm. kirkkovaltuuston puheenjohtajan tehtävää. Kirkolliskokoukseen ja kirkon lakivaliokuntaan olen kuulunut keväästä 2013 lähtien.
 
Harrastan suku- ja historiantutkimusta. Olen kirjoittanut mm. kansanedustaja M. O. Lahtelan sekä muotikauppias Lyyli Perungan elämäkerrat sekä useita muita Lapin historiaa käsittelevää teosta. Myös matkailu on tärkeä harrastus, joskaan varat eivät sitä aina salli. Olen kuitenkin saanut vierailla yli 40 maassa. Erityisesti olen pitänyt matkojen tekemisestä Yhdysvaltoihin, jossa minulla asuu sukulaisia. Yksi muistorikkaimmista matkoistani oli osallistuminen Israelin pyhiinvaellusmatkalle mukavassa seurueessa keväällä 2016.