Lapin Keskustanuorten johto vaihtui

Suomen Keskustanuorten Lapin piirille on valittu uusi johtokunta. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin syyskokouksessa 26-vuotias kemijärveläinen oikeustieteen maisteri Janne Kaisanlahti. Hän kuuluu myös mm. Suomen Keskustan puoluevaltuustoon ja toimii kotipaikkakunnallaan kaupunginvaltuutettuna ja kirkkovaltuuston puheenjohtajana. Nuorten aikaisempi puheenjohtaja, viime eduskuntavaaleissa ensimmäiselle varasijalle tullut Katri Kulmuni jäi pois tehtävästä voidakseen keskittyä tiiviimmin opintoihinsa ja useisiin muihin luottamustehtäviinsä Keskusta-liikkeessä.

- Ideologisesti olen lähellä Katria. Vaikka en olekaan ollut aina kaikista kysymyksistä samaa mieltä, niin hän on tärkeimpiä poliittisia yhteistyötovereitani. Korostamme molemmat vahvaa aluepolitiikkaa ja alkiolaisuutta. Niin että linja tuskin kovin paljoa tulee muuttumaan, vaikka puheenjohtaja vaihtuukin, Janne Kaisanlahti toteaa. - Lapin Keskustanuorten tärkein haaste on nyt uusien jäsenten löytäminen mukaan sekä perusjärjestötyön ja koulutustoiminnan käynnistäminen keväisen vaaliväsymyksen jäljiltä.

Lapin Keskustanuorten uusi puheenjohtaja ottaa kantaa myös tulevaan Keskustanuorten liittokokoukseen. - Toivon vahvasti, että Katri Kulmuni suostuisi esitettyihin pyyntöihin olla käytettävissä Suomen Keskustanuorten varapuheenjohtajaksi. Katri tulee kansainvälisten opintojensa vuoksi viettämään osan ajastaan ensi kesään saakka Pietarissa ja joku voi luulla, että Katri ei siksi voisi hoitaa tehtävää hyvin. Pietari on kuitenkin lähempänä Helsingissä sijaitsevaa Keskustanuorten liittotoimistoa kuin Rovaniemi, ja sitä paitsi parempien kulkuyhteyksien päässä kuin me pohjoisen asukit.

- Katrin kaltaisia aatteellisia nuoria tarvitaan eturivissä, jos puolue halutaan nostaa jaloilleen. Aate on oikea, mutta se ei ole näkynyt tarpeeksi käytännön politiikassa. On myös tärkeätä, että Keskustan ulkopoliittista perintöä pidetään arvossa. Katri on perehtynyt ulkopoliittisiin kysymyksiin ja ymmärtää erityisesti meille äärimmäisen tärkeiden idänsuhteiden merkityksen. On ollut ikävää huomata, että presidentinvaaleihin suhtaudutaan joskus vähättelevästi jopa vastuullisilta paikoilta. Presidentti kuitenkin johtaa Suomen ulkopolitiikkaa. Urho Kekkonen jo sanoi, että ilman ulkopolitiikkaa ei ole sisäpolitiikkaa.

Lapin Keskustanuorten varapuheenjohtajana jatkaa 21-vuotias kauppatieteiden ylioppilas Kai Puro, joka on kotoisin Kemistä ja toimii siellä mm. Keskustanuorten puheenjohtajana. Muiksi jäseniksi johtokuntaan valittiin Ulla Ilvesluoto Ranualta, Juho Karjalainen Tervolasta, Laura Kuismanen Kemistä, Julius Oförsagd Keminmaalta sekä Jukka Vaara Rovaniemeltä. Varajäseniksi valittiin Katri Kulmuni Torniosta ja Kalle Nätti Ranualta.

Lapin Keskustanuorten johtoryhmä valitsi myös piirille uuden työntekijän. Toiminnanjohtajana aloittaa 1.9. lukien hallintotieteiden ylioppilas Jirka Hakala. Keski-Pohjanmaalta kotoisin oleva Hakala on toiminut kuluvana vuonna Rovaniemen keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana sekä Keskustan opiskelijaliiton liittohallituksen jäsenenä.

-Keskustalaisen arvomaailman esilletuonti sekä nämä arvot jakavan lappilaisen nuorison innostaminen poliittiseen aktiivisuuteen ovat tehtäviä, joihin on ilo tarttua, kertoo Hakala.

Lisätietoja:

Jirka Hakala